Camelia Gavrila: Noul an școlar – teme de reflecție, provocări în actualitate, reconfigurări necesare

Sharing is caring!

 Zilele acestea, Iașul a fost gazda unei dezbateri consistente, inițiate de prof. dr. Camelia Gavrilă, vicepreședinte al Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport dinCamera Deputaților. Subiectul central  a vizat începerea anului școlar și universitar în condiții de siguranță și cu respectarea tuturor rigorilor actului educațional de cea mai înaltă calitate, specific în general comunității noastre.La eveniment au luat parte parlamentari șiconsilieri județeni sau locali, reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Iași, profesori, învățători și educatori, psihologi și sociologi, manageri din educație, reprezentanți ai învățământului preuniversitarieșean și ai mediului academic. Evenimentul l-a avut ca invitat pe cunoscutul sociolog, prof. univ. dr. Vasile Dîncu,care și-a manifestat deschiderea de a analiza, alături de candidatul Partidului Social Democrat la funcția de primar al Municipiului Iași, deputatul Camelia Gavrilă, problemele ce afectează grav începutul de an școlar, identificând deopotrivă soluții, trasee, strategii pentru diminuarea sau remedierea aspectelor nefavorabile.

În urma dezbaterii care a oferit o radiografie pertinentă și lucidă a sistemului educațional românesc la început de an școlar, au fost reliefate următoarele probleme:

  • Inexistența unui cadru legal care să precizeze cu acuratețe premisele și măsurile pentru începerea anului școlar în condiții de siguranță, dat fiind contextul pandemic regăsit la nivelul întregii țări;
  • Lipsa de transparență, ezitările, măsurile tardive, gradul mare de nesiguranță transmise de reprezentanții Guvernului Orban în ceea ce privește programul de studiu al elevilor, desfășurarea procesului didactic, organizarea școlilor și a spațiilor de învățare, având în vedere cele trei scenarii comunicate. În aceeași măsură, problematic este și faptul că autoritățile centrale nu au ținut cont de capacitatea instituțiilor de învățământ de a face față punerii în practică a scenariilor care prevăd susținerea orelor în schimburi de interacțiune directă sau susținerea acestora în variantă electronică. Practic, s-a neglijat faptul că pot exista școli care să nu identifice suficient spațiu pentru desfășurarea orelor în conformitate cu noile cerințe sau care să nu dispună de aparatura necesară transmiterii online a cursurilor;
  • Dotări insuficiente, interziceri nepermise la nivelul achizițiilor de dispozitive electronice pentru elevi și pentru profesori;
  • Nu s-a asigurat finanțarea adecvată pentru unitățile de învățământ în vederea susținerii unor măsuri de siguranță (existența măștilor, a substanțelor dezinfectante, testarea periodică a elevilor și a profesorilor, costuri importante pentru igienizarea frecventă a spațiilor de învățământ);
  • Translatarea responsabilității de la Guvern, în speță de la Ministerul Educației, către autoritățile locale, instituțiile de învățământ și părinți, pentru susținerea în condiții de siguranță medicală a orelor de curs. Părinții au fost obligați inițial să completeze diferite declarații pe propria răspundere care să ateste starea de sănătate bună a copiilor, fără a se ține cont de faptul că simptomatologia poate fi diferită de la un pacient la altul, că este nevoie de cunoștințe medicale pentru asemenea evaluări. Deci o lipsă gravă de competență managerială, de adecvare la context șide maturitate administrativă a liberalilor;
  • Referiri la posibile recuperări ale conținuturilor din anul trecut, fără clarificări și abordări profesioniste, lipsa unor sugestii de esențializări curriculare transmise cadrelor didactice, prin scrisori metodice și referințe unitare. Toate acestea presupun analize, dezbateri, pregătiri în prealabil ale suporturilor de curs și ale reperelor metodologice.

În contextul în care  părinții din comunitatea ieșeană se confruntă cu insuficiența locurilor din grădinițele și creșele municipalității, dar și cu lipsa acută a unor spații destinate activităților în aer liber și a celor recreative pentru cei mici, dar și pentru cei mari deopotrivă, candidatul Partidului Social Democrat la funcția de primar al Municipiului Iași, deputatul Camelia Gavrilă, a prezentat un portofoliu de proiecte educaționale integrate în Programul amplu de guvernare locală. În esență, consemnăm proiectul de realizare a trei campusuri școlare de nivel occidental ce vor deservi populația aflată în zonele periferice ale Iașului, zone rezidențiale și metropolitane într-o continuă dezvoltare, în care instituțiile școlare sunt insuficiente. Astfel, copiii din cartierele Nicolina-CUG, Bucium și Păcurari vor avea acces la creșă, grădiniță, școală, laboratoare și bibliotecă, dar și cantină, terenuri de sport și spații destinate activităților recreative. Concret, în timp ce părinții vor fi la serviciu, cei mici vor evolua armonios într-un spațiu complex destinat educației și procesului de formare. Se adaugă inițiative orientate spre dezvoltarea unor centre suport destinate copilului și familiei în vederea asigurării suportului educațional de calitate pentru copii și familii(pregătire școlară, asistență psihologică sau logopedică, profesori de sprijin, servicii de remediere, de consiliere psihologică, educație parentală etc.).

Asumând mai departe opțiunea pentru excelență, profesorul Camelia Gavrilă va continua proiectele începute ca inspector general, în contextul strategiilor municipalității, prin dezvoltarea Centrului de Excelență Iași, în zona domeniilor științifice, academice, inclusiv prin realizarea unui spațiu propriu pentru această activitate. Centrul pentru excelență în sport și artă va prinde contur în vederea valorificării aptitudinilor sportive sau artistice ale copiilor, prin identificarea, susținerea șiantrenarea lor într-un cadru educațional competent și stimulativ.

Totodată, a fost prezentat și proiectul Centrului Municipal de Tineret, o inițiativă care va oferi elevilor, studenților, tinerilor creativi un loc al lor în care să își exprime inițiativele, ideile,talentul, să își urmeze pasiunile, să crească și să se dezvolte, să lucreze, să activeze prin implicarea în proiecte civice,să se distreze în egală măsură. Centrul va conține spații de activitate, de întruniri și conferințe ale societății civile, birouri ale ONG-urilor specializate pentru politicile de tineret.

Succesul noului an școlar depinde în egală măsură de politicile educaționale, de strategiile inspirate și coerente ale Ministerului Educației și Cercetării, dar și de implicarea responsabilă a autorităților locale, care pot completa și susține nevoile educaționale, aspectele de infrastructură și logistică necesare unui demers educațional modern și eficient. Alături de părinți, prin profesori competenți, pasionați de meserie, prin  managementul educațional performant, comunitatea ieșeană poate și trebuie să ofere școlii, în întregul ei, un spațiu de evoluție și continuare a traseului calitativ cunoscut, dincolo de dificultățile momentului actual.

shares