Autoritățile vor să combată abandonul școlar

scoala

Județele Moldovei se află pe primele locuri la abandonul școlar în rândul elevilor. Pentru a combate fenomenul este nevoie de implicarea autorităților, a școlii si societății. Astfel, la nivel național au fost create programe sociale de identificare a cauzelor care contribuie la acest fenomen, cât si a soluțiilor care pot fi luate.

România domină autoritar clasamentele europene ale abandonului timpuriu al școlii, cu peste 215.000 de tineri care nu și-au încheiat studiile. În ultimii patru ani, peste 100.000 de copii din România au abandonat școala, echivalentul unui oraș ca Suceava.

Situația abandonului școlar nu este una nouă. Ne confruntam de foarte mulți ani și vreau să le mulțumesc colegelor mele din Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin, pentru că au acceptat această provocare. Când am primit la rândul meu această provocare pentru a face ceva pentru abandonul școlar am zis că nu e treaba mea, că nu sunt specialist în educație. Sunt mama a doi copii, dar sunt mulți oameni binevoitori și să se ocupe ei. Că știu mai bine. Apoi am ajuns la Slănic Moldova și primarul de acolo mi-a lansat o provocare. Era a doua oară când se vorbea de abandon școlar în ultimele două săptămâni. Vreau să mergeți cu mine că sunt niște bordeie, a spus Cristina Chiriac, președinte CONAF.

Tinerii care părăsesc timpuriu școala sunt expuși unui risc mai mare de șomaj pe termen lung, sărăcie și chiar criminalitate. Pentru a combate toate aceste riscuri, Ministerul Familiei si Tineretului va implementa un program intitulat Observatorul National al Copilului prin care se constituie un consiliu comunitar din care vor face parte autoritățile locale, preotul, poliția, învățătorii, profesorii, cadrele medicale și societatea civilă.

Vom avea în premiera o bază de date națională în care se vor regăsi nu doar copii adoptabili, deci cei care sunt în situația de a fi adoptați și îndeplinesc acele criterii, ci și copii care sunt în familii care nu au niciun gând să-i dea în grija statului sau grija altor persoane, dar sunt în risc de abandon școlar, a explicat Gabriela Firea, ministrul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse.

Profesorii spun ca fenomenul abandonului școlar nu trebuie gestionat doar de școală.

De obicei când vorbim despre abandonul școlar lumea arată către școala. Este instinctiv și trebuie să vedem unde greșește școala. Fără să-mi dau seama care este compoziția grupului din fața mea presupun că mulți sunteți din școală. Realitatea e că problema nu e doar în curtea scolii. Și nu sunt eu aici pentru a disculpa școala în vreun fel. Este o problemă, a noastră, a tuturor, pentru că dumneavoastră vedeți că măsurile sociale pe care le ia Ministerul Educației prin intermediul școlilor sunt poate mai mult decât oricând. Sunteți foarte stresați că strângeți documentele pentru tichetele sociale pentru sprijinul de pe Ordonanța 133, sunteți foarte stresați pentru că adunați documente pentru burse sociale, v-am cerut situații pentru naveta elevilor. Asta e. Început de an școlar. Evenimente multe și grele, reluate rechizite școlare”, a spus Sorin Ion, secretar de stat învățământul preuniversitar.

Observatorul National al Copilului va fi implementat din 2023 și vor fi investite nouă milioane de euro în întregul sistem.