Autobuz electric autonom, testat în premieră la Iași

Un pas important spre un transport public inteligent si sustenabil a fost facut la Iasi, unde a ajuns, in premiera, un autobuz electric autonom fabricat in Turcia. Este pentru prima data cand in Romania se testeaza un mijloc de transport fara sofer, in cadrul unui proiect derulat de autoritatile iesene. Cu toate acestea, legislatia din Romania nu permite acest lucru.

Acest autobuz face parte dintr-o nouă generație de vehicule electrice autonome, care se adaptează condițiilor de trafic fără a necesita prezența unui șofer. Vehiculul, exportat în 24 de țări din întreaga lume, are o lungime cuprinsă între 6 și 12 metri, o viteză maximă de 40 km/h și o autonomie de 300 km.

Dispune de 5 niveluri de autonomie, din care al patrulea nu necesită deloc intervenție umană. Proiectarea sa a avut în vedere reducerea erorilor umane, a poluării și a aglomerației urbane.

Cristian Stoica – Director General CTP Iași: “Viitorul nu este atât de apropiat și sigur nu vom scăpa sută la sută de șoferi și nici nu ne dorim acest lucru, dar dorim să fim în pas cu tehnologia să arătăm că la Iași sunt preocupări pentru introducerea de tehnologie nouă și ma bucur că am reușit cu această ocazie să prezentăm pentru prima dată la Iași, în România acest autobuz autonom de generație 4“.

Testarea acestui autobuz este considerată, totodată, un experiment, întrucât legislația românească nu permite momentan utilizarea în trafic a autobuzelor autonome.

 Mihai  Chirica – Primar Municipiul Iași: “Din perspectiva noastră nu vedem nici un impediment, ci doar din perspectiva legalității utilizării pe drumurile publice. În momentul de față el ar putea circula oriunde, dar nu poți ieși cu el pe stradă, pentru că în legislația românească un mijloc de transport trebuie să aibă un șofer, o persoană vie care să răspundă cu nume și prenume, civil sau penal dacă se întâmplă ceva cu cei care îl utilizează“.

Testarea acestui autovehicul marchează începutul unei perioade de tranziție către un transport urban autonom, dar rămâne, deocamdată, un proiect demonstrativ în așteptarea reglementărilor legale care să permită o implementare completă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *