Asociația Pro Infrastructura, după anunțul privind achiziția a 20 de trenuri electrice: „În România nu există linii unde trenurile pot atinge 200 km/h și, probabil, nici nu vor exista mai devreme de 20 de ani”

tren de lung parcurs

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat în urmă cu câteva zile că a fost lansată o licitație privind achiziționarea a 20 de trenuri electrice de lung parcurs, în valoare de 180 milioane de euro, prin PNRR.

Potrivit Asociației Pro Infrastructura, în România trenurile electrice nu pot circula.

„În România nu există linii unde trenurile pot atinge 200 km/h și, probabil, nici nu vor exista mai devreme de 20 de ani. Viteza maximă a trenurilor autohtone este 160 km/h, pe aproximativ 170 km din cei 225 km de pe București-Constanța. În următorii ani, proiectele de reconstrucție întârziate cu câte 5-8 ani vor mai adăuga 475 km cu 160 km/h pe coridorul Brașov-Curtici. Segmentele Sighișoara-Simeria și Ghioroc-Curtici permit deja 160 km/h dar sunt operate cu 140 km/h.”, a transmis Asociația Pro Infrastructura.

Pro Infrastructura a mai precizat că alți 200 de kilometri de cale ferată între Arad-Caransebeș și Aleșd-Oradea se află în licitație, dar din experiența de până acum a României, între pregătire și dare în trafic trec în jur de 20 de ani.

„Ce ne lipsește să mergem cu 200 km/h pe o linie „dreaptă” cum e cea de Constanța? Principalul impediment este că la peste 160 km/h mecanicii nu mai văd la timp semnalele luminoase de pe marginea căii ferate. Așa că sistemul arhaic de semnalizare BLA, adus în România în 1960, trebuie înlocuit cu semnalizare în cabina mecanicului, folosită de multe decenii în alte țări”, a explicat Pro Infrastructura.

Totodată, trecerile la nivel sunt un alt factor major: crește foarte mult timpul de așteptare pentru șoferi dacă viteza maximă pe calea ferată este ridicată la 200. Proiectele de reconstrucție de sute de milioane de euro pe coridorul Constanța-Curtici au prevăzut, inexplicabil, păstrarea multor treceri la nivel, inclusiv cu drumuri județene sau naționale. Spre comparație, în Germania mai există doar 9 treceri la nivel pe linii de 200 km/h, toate cu drumuri locale sau agricole.

„Este aproape indecent să vorbim de asemenea viteze în timp ce, cu toate reconstrucțiile faraonice de 160 km/h, unele finalizate în sfârșit după 10 ani de execuție, altele în lucru și deja întârziate, altele în pregătire, restul rețelei CFR este aproape de colaps, mare parte având scadență la reparație capitală”, au mai spus cei de la Pro Infrastructura.