Aproape 40% dintre companii nu sunt pregătite pentru aplicarea e-factura din 2024

Aproape 40% dintre companii nu sunt pregătite pentru aplicarea e-factura din 2024 iar aproape o treime nu au analizat impactul acestei cerințe, potrivit unui sondaj realizat de o companie de consultanță, scrie Agerpres.

Facturarea electronică va fi obligatorie, începând cu 1 ianuarie 2024, pentru toate tranzacțiile efectuate între persoanele impozabile stabilite pe teritoriul României, măsura fiind aplicabilă până la 31 decembrie 2026, a anunțat vineri Ministerul Finanțelor.

În context, conform celui mai recent sondaj derulat de EY pe parcursul lunii iulie 2023, majoritatea companiilor participante (78%) știu despre intenția autorităților fiscale ca e-factura să devină aplicabilă cu caracter generalizat.

Pe de altă parte, însă, 39% au răspuns că nu sunt pregătite, 23% au declarat că sunt pregătite în proporție de 50% iar 9% că sunt pregătite în proporție de 30%. “Surprinzător sau nu, aproape o treime dintre cei intervievați au spus că nu au analizat impactul acestei cerințe”, precizează sursa citată.

În privința înțelegerii cerințelor de raportare pentru e-factura, în situațiile în care procesul de analiză a fost inițiat, nivelul de înțelegere a cerințelor este relativ redus.

Astfel, în perioada imediat următoare, facturarea electronică ar trebui să devină o prioritate pe agenda companiilor din România, pentru a preveni eventuale contravenții, consecințe fiscale sau chiar blocaje din punct de vedere comercial, comentează Georgiana Iancu, partener, liderul Departamentului Impozite indirecte, și Georgiana Constantin, senior manager, Impozite indirecte EY România.

“Experiența practică ne arată că îndeplinirea tuturor pașilor pentru un proces de emitere și transmitere e-factura operațional, corect implementat din perspectiva cerințelor fiscale, poate dura cel puțin șase luni, ignorând orice limitări legate de resursele umane tehnice sau financiare necesare unei astfel de implementări. În măsura în care, încă de la bun început, România va implementa e-factura ca singură modalitate de transmitere a facturilor către clienți (în linie cu autorizarea obținută din partea UE), și nu doar ca o raportare în timp cvasi-real a datelor din facturi către autoritățile fiscale (așa cum se întâmplă în prezent pentru bunurile cu risc fiscal ridicat), în mod cert presiunea pentru companii va fi și mai mare. Aceasta întrucât vor trebui prioritizate, în egală măsură, și cerințele de ordin comercial, operațional, procesele de postare a facturilor emise și primite în sistemele financiar contabile, impactul asupra fluxurilor de numerar, toate acestea necesitând bineînțeles resurse suplimentare și un calendar de implementare mai extins. În oricare din ipoteze, în perioada imediat următoare, facturarea electronică ar trebui să devină o prioritate pe agenda companiilor din România, pentru a preveni eventuale contravenții, consecințe fiscale sau chiar blocaje din punct de vedere comercial”, subliniază reprezentanții companiei de consultanță.

sursa obiectivdesuceava.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *