ANI reacționează după decizia CCR: “​Încalcă ​toate ​angajamentele ​asumate ​de ​România ​la ​nivel ​internațional ​în ​ultimii ​20 ​de ​ani, ​în ​lupta ​împotriva ​corupției!”

Decizia ​CCR ​de ​astăzi ​prin ​care ​este ​declarată ​neconstituționalitatea ​unor ​articole ​din ​legea ​ANI ​anulează ​caracterul ​public ​al ​declarațiilor ​de ​avere ​și ​de ​interese “​încălca ​toate ​angajamentele ​asumate ​de ​România ​la ​nivel ​internațional ​în ​ultimii ​20 ​de ​ani ​în ​ceea ​ce ​privește ​lupta ​împotriva ​corupției ​și ​asigurarea ​integrității ​în ​funcția ​publică. Totodată, ​o ​astfel ​de ​decizie ​poate ​afecta ​procesul ​de ​aderare ​la ​OCDE, ​progresele ​înregistrate ​de ​România ​în ​cadrul ​exercițiilor ​de ​monitorizare ​de ​la ​nivelul ​Uniunii ​Europene ​(Raportul ​privind ​Statul ​de ​Drept) ​sau ​Consiliul ​Europei ​(Grupul ​de ​State ​împotriva ​Corupției ​– ​GRECO). De ​asemenea, ​decizia ​CCR ​de ​astăzi ​poate ​conduce ​la ​anularea ​publicării ​declarațiilor ​de ​avere ​și ​de ​interese ​pe ​care ​Agenția ​le ​menține ​pe ​pagina ​sa ​de ​Internet, ​în ​raport ​cu ​argumentația ​Curții ​Constituționale”, a precizat Agentia Nationala de Integritate.

​Portalul ​ANI ​numără ​astăzi ​peste ​12 ​milioane ​de ​declarații ​publicate ​”​care ​astăzi ​au ​fost ​declarate ​neconstituționale”, mai precizeaza agentia.

Efecte ​cu ​privire ​la ​angajamentele ​internaționale ​ale ​României, in opinia ANI:

​- ​Poate ​duce ​la ​încălcarea ​obligațiilor ​ce ​decurg ​din ​Convenția ​ONU ​împotriva ​corupției ​(UNCAC ​- ​caracter ​obligatoriu ​pentru ​Statele ​Semnatare). ​Potrivit ​art. ​8 ​alin. ​(5) ​al ​Convenției, ​„Fiecare ​stat ​parte ​se ​străduiește, ​dacă ​este ​cazul ​și ​conform ​principiilor ​fundamentale ​ale ​dreptului ​său ​intern, ​să ​aplice ​măsuri ​și ​sisteme ​care ​să-i ​oblige ​pe ​agenții ​publici ​să ​declare ​autorităților ​competente ​toate ​activitățile ​exterioare, ​orice ​ocupație, ​orice ​plasamente, ​orice ​bunuri ​și ​orice ​dar ​sau ​avantaj ​substanțial ​din ​care ​ar ​putea ​rezulta ​un ​conflict ​de ​interese ​cu ​funcțiile ​lor ​de ​agent ​public”;

​- ​Poate ​afecta ​progresele ​înregistrate ​de ​România ​în ​ceea ​ce ​privește ​îndeplinirea ​Foii ​de ​Parcurs ​pentru ​Aderarea ​la ​OCDE ​(Accesion ​Roadmap). ​Un ​domeniu ​esențial ​cuprins ​în ​acest ​cadru ​de ​evaluare ​se ​referă ​la ​„consolidarea ​guvernanței ​publice, ​integritatea ​și ​sporirea ​eforturilor ​de ​combatere ​a ​corupției”;

​- ​Poate ​anula ​progresele ​făcute ​de ​România ​în ​exercițiul ​de ​monitorizare ​GRECO ​(al ​Consiliului ​Europei). ​Rapoartele ​GRECO ​din ​ultimele ​două ​evaluări ​au ​reflectat ​progresele ​înregistrate ​de ​România ​în ​privința ​declarațiilor ​de ​avere ​și ​de ​interese: ​„Din ​perspectiva ​laturii ​pozitive, ​România ​are ​un ​sistem ​de ​declarare ​a ​veniturilor, ​bunurilor ​și ​intereselor ​care ​poate ​fi ​privit ​drept ​exemplar ​din ​multe ​puncte ​de ​vedere ​și ​care ​este ​supravegheat ​de ​către ​Agenția ​Națională ​de ​Integritate” ​(Runda ​a ​IV-a) ​și ​„România ​are ​în ​vigoare ​un ​sistem ​solid ​pentru ​declararea ​averilor ​și ​intereselor” ​(Runda ​V-a);

​Publicarea ​declarațiilor ​de ​avere ​și ​de ​interese ​nu ​încalcă ​dreptul ​la ​viață ​privată, ​potrivit ​mai ​multor ​decizii ​ale ​Curții ​Europene ​a ​Drepturilor ​Omului:

​În ​cauza ​Wypych ​împotriva ​Poloniei ​(25 ​octombrie ​2005, ​cererea ​nr. ​2428/05), ​Curtea ​Europeană ​a ​Drepturilor ​Omului ​a ​respins ​plângerea ​unui ​membru ​al ​unui ​consiliu ​local ​din ​Polonia ​care ​a ​refuzat ​să ​depună ​declarația ​de ​avere, ​susținând ​că ​obligația ​de ​a ​divulga ​detalii ​privind ​situația ​sa ​financiară ​și ​portofoliul ​de ​proprietăți ​impusă ​de ​legislație ​încalcă ​articolul ​8 ​din ​Convenția ​Europeană ​a ​Drepturilor ​Omului. ​Curtea ​a ​constatat ​că ​obligația ​de ​a ​depune ​declarația ​și ​publicarea ​online ​a ​acesteia ​au ​reprezentat ​într-adevăr ​o ​ingerință ​în ​dreptul ​la ​viață ​privată, ​dar ​că ​aceasta ​a ​fost ​justificată ​și ​că ​sfera ​cuprinzătoare ​a ​informațiilor ​care ​trebuie ​declarate ​nu ​a ​fost ​considerată ​excesiv ​de ​împovărătoare:

​Curtea ​”consideră ​că ​tocmai ​acest ​caracter ​cuprinzător ​face ​realist ​să ​se ​presupună ​că ​dispozițiile ​contestate ​își ​vor ​atinge ​obiectivul ​de ​a ​oferi ​publicului ​o ​imagine ​rezonabil ​de ​exhaustivă ​a ​situației ​financiare ​a ​consilierilor ​… ​că ​obligația ​suplimentară ​de ​a ​declara ​informații ​privind ​proprietatea, ​inclusiv ​proprietatea ​conjugală, ​poate ​fi ​considerată ​rezonabilă, ​în ​măsura ​în ​care ​este ​menită ​să ​descurajeze ​încercările ​de ​a ​ascunde ​bunuri ​prin ​simpla ​dobândire ​a ​acestora ​folosind ​numele ​soțului/soției ​unui ​consilier.” ​Curtea ​Europeană ​a ​Drepturilor ​Omului ​a ​aprobat, ​de ​asemenea, ​publicarea ​și ​accesul ​pe ​internet ​la ​declarații, ​argumentând ​că ​”publicul ​larg ​are ​un ​interes ​legitim ​în ​a ​se ​asigura ​că ​politica ​locală ​este ​transparentă, ​iar ​accesul ​pe ​internet ​la ​declarații ​face ​ca ​accesul ​la ​astfel ​de ​informații ​să ​fie ​eficient ​și ​ușor. ​Fără ​un ​astfel ​de ​acces, ​obligația ​nu ​ar ​avea ​nicio ​importanță ​practică ​sau ​incidență ​reală ​asupra ​gradului ​de ​informare ​a ​publicului ​cu ​privire ​la ​procesul ​politic”.

​De ​asemenea, ​publicul ​are ​dreptul ​de ​a ​fi ​informat ​cu ​privire ​la ​aspecte ​ale ​vieții ​private ​a ​personalităților ​publice, ​după ​cum ​se ​afirmă ​în ​decizia ​Curții ​Europene ​a ​Drepturilor ​Omului ​(Karhuvaara ​și ​Iltalehti ​împotriva ​Finlandei). ​Limitele ​de ​ingerință ​în ​viața ​privată ​a ​persoanelor ​publice, ​inclusiv ​prin ​accesul ​la ​informații ​despre ​acestea, ​sunt ​mai ​largi ​în ​comparație ​cu ​cele ​ale ​persoanelor ​private ​fără ​statut ​public.

Alte ​elemente ​de ​context:

​- ​Prevederile ​au ​mai ​fost ​tratate ​anterior, ​astfel ​că ​prin ​Decizia ​nr. ​309/2014 ​a ​CCR ​a ​fost ​statuat ​faptul ​că ​„soluția ​legislativă ​a ​publicării ​declarațiilor ​de ​avere ​și ​de ​interese ​este ​justificată ​prin ​prisma ​scopului ​legal ​al ​Agenției ​Naționale ​de ​Integritate ​de ​asigurare ​a ​integrității ​în ​exercitarea ​demnităților ​și ​funcțiilor ​publice ​și ​prevenire ​a ​corupției ​instituționale, ​iar ​pe ​de ​altă ​parte, ​că ​publicarea ​acestor ​declarații ​se ​realizează, ​potrivit ​art. ​6 ​alin. ​(1) ​lit. ​e) ​din ​Legea ​nr. ​176/2010, ​prin ​anonimizarea ​datelor ​cu ​caracter ​personal, ​fiind ​astfel ​asigurate ​garanții ​împotriva ​unor ​ingerințe ​arbitrare”; ​

​- ​Studiile ​efectuate ​de ​Banca ​Mondială ​au ​arătat ​că ​la ​nivelul ​anului ​2020 ​existau ​peste ​160 ​de ​țări ​care ​au ​introdus ​sisteme ​privind ​declarațiile ​de ​avere ​și ​de ​interese;

​- ​Prin ​operațiunile ​de ​prelucrare ​a ​declarațiilor ​de ​avere ​și ​de ​interese, ​Agenția ​îndeplinește ​o ​obligație ​legală, ​statuată ​în ​dreptul ​intern ​prin ​Legea ​nr. ​176/2010, ​obligație ​ce ​servește ​interesul ​public, ​cumulând ​astfel ​două ​dintre ​condițiile ​de ​legalitate ​ce ​se ​regăsesc ​la ​art. ​6 ​alin. ​(1) ​lit. ​c) ​și ​e) ​din ​Regulamentul ​GDPR.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *