ANCOM: Atentie la alegerea ofertelor telecom de Black Friday si a serviciilor de livrare a coletelor!

black friday

Operatorii de telefonie, internet sau televiziune lanseaza cu ocazia Black Friday o gama larga de oferte speciale de telefonie, internet sau televiziune, însa este important ca utilizatorii sa se informeze temeinic înainte de a se decide asupra unei oferte de acest tip.

Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare în Comunicatii (ANCOM) recomanda utilizatorilor sa acorde o atenție sporita acestor promoții, astfel încât sa aleaga oferta telecom care corespunde cel mai bine nevoilor lor de comunicare și consum, dar și opțiunile de livrare a coletelor.    

În perioada dedicata ofertelor promoționale de Black Friday, devenita deja tradiționala și pe piața telecom din România, utilizatorii au tendința de a se concentra în special pe identificarea ofertelor cu prețuri mici, neglijând detaliile importante din spatele acestora.

Recomandari pentru achiziționarea ofertelor telecom de Black Friday

ANCOM recomanda utilizatorilor sa acorde o atenție sporita ofertelor telecom promovate în aceasta perioada, iar atunci când examineaza produsele specifice acestui domeniu, cum ar fi de exemplu abonamentele pentru servicii de telefonie, internet sau televiziune care pot include echipamente precum smartphone, tableta sau televizor cu o reducere substanțiala, sa analizeze urmatoarele aspecte:

  • costul lunar al abonamentului care faciliteaza achiziționarea echipamentelor la prețuri reduse sau gratuite;
  • intervalul exact în care ar urma sa beneficieze de eventuale reduceri ale costului lunar al abonamentului;
  • perioada minima contractuala, respectiv acel interval de timp în care utilizatorul nu poate renunța la contract fara a plati taxe de reziliere anticipata – perioada limitata legal la 12 sau 24 de luni pentru contractele telecom;
  • câte minute/SMS-uri/trafic de date include abonamentul, în ce rețele pot fi folosite, în ce ordine vor fi consumate și ce tarife se aplica dupa consumarea lor;
  • daca și în ce condiții furnizorul poate bloca sau tarifa suplimentar accesul la anumite aplicații (de tip VoIP, file-sharing etc.);
  • daca serviciul este disponibil în zona lor de reședința. Pentru a verifica acoperirea cu semnal mobil pentru tehnologiile 2G/3G/4G, pentru toti operatorii mobili activi pe piata din România, utilizatorii pot consulta platforma informatica a ANCOM www.aisemnal.ro;
  • de asemenea, utilizatorii pot consulta Netograf – aplicația de testare a calitații serviciului de internet care ofera și informații cu privire la viteza experimentata în mod real de utilizator.

Livrarea pachetelor achiziționate de Black Friday

Creșterea numarului de achiziții de diverse produse din perioada Black Friday influențeaza semnificativ activitatea de curierat din România. În aceasta perioada, având în vedere  numarul mare de comenzi, este posibila apariția unor întârzieri la livrarea coletelor sau a deteriorarii sau pierderii acestora în timpul transportului.  

ANCOM le recomanda utilizatorilor sa verifice ce opțiuni de livrare le ofera comerciantul de la care achiziționeaza produsul și sa solicite servicii suplimentare de siguranța, cum ar fi serviciul cu deschidere la livrare sau serviciul de trimitere cu valoare declarata. Mai multe detaliile despre tipurile de servicii poștale sunt disponibile în InfoCentru ANCOM, aici.

Condițiile în care se realizeaza livrarea unor produse comandate online sunt parte a raportului contractual între comerciantul care deține magazinul online și cumparator. Chiar și în cazul în care comerciantul colaboreaza cu un furnizor de servicii poștale, responsabilitatea privind livrarea produselor comandate revine comerciantului care, la rândul sau, se poate îndrepta împotriva furnizorului de servicii poștale pentru nerespectarea contractului încheiat cu acesta. În situația în care furnizorul de servicii poștale nu respecta condițiile contractuale de livrare, expeditorul are dreptul la despagubiri potrivit contractului încheiat cu furnizorul respectiv, însa poate renunța la acestea în favoarea destinatarului.

În situațiile în care întâmpina probleme legate de livrarea unor produse comandate online, este necesar și eficient ca utilizatorii sa se adreseze, în primul rând, magazinului online.

În cazul în care sesizarea nu este soluționata pe cale amiabila de comerciantul de la care au fost achiziționate produsele, ANCOM le sugereaza utilizatorilor sa se adreseze Autoritații Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Este important ca utilizatorii sa pastreze toate documentele (factura, bon fiscal, formularul de livrare) care pot dovedi achiziția facuta