Ancheta in SUA dupa ce un inginer de la Boeing a dezvaluit o serie de nereguli la ansamblarea modelelor 777 si 787

Autoritățile federale spun că investighează Boeing după ce un denuntator și-a exprimat în mod repetat îngrijorări cu privire la două dintre modelele de avioane. Potrivit CNN, Sam Salehpour, un inginer Boeing, susține că au fost anumite deficiente atunci când s-au fabricat avioanele sale 777 și 787 Dreamliner și că riscurile ar putea deveni catastrofale odată cu îmbătrânirea avioanelor.
Plângerea sa oficială la Administrația Federală a Aviației, depusă în ianuarie și făcută publică marți, nu este specifică noului avion 737 Max care a fost blocat de două ori de către Administrația Federală a Aviației. Salehpour a declarat marți că plângerea sa ridică „două probleme de calitate care pot reduce dramatic durata de viață a avioanelor”.
„Fac acest lucru nu pentru că vreau ca Boeing să eșueze, ci pentru că vreau să reușească și să previn accidentele”, a spus Salehpour reporterilor într-o conferință telefonică marți. „Adevărul este că Boeing nu poate continua așa cum este. Cred că trebuie să se descurce puțin mai bine.”
FAA l-a intervievat pe Salehpour ca parte a investigației sale, a declarat avocatul său, Lisa Banks. FAA a spus că investighează toate plângerile avertizorilor.
„Raportarea voluntară fără teama de represalii este o componentă critică în siguranța aviației”, a spus FAA. „Încurajăm cu tărie pe toți cei din industria aviației să împărtășească informații.”
O subcomisie a Senatului va aborda, de asemenea, preocupările la o audiere programata săptămâna viitoare. Boeing nu a comentat imediat afirmațiile despre 777, dar a contestat preocupările lui Salehpour cu privire la 787. “Aceste afirmații despre integritatea structurală a avionului 787 sunt inexacte și nu reprezintă munca cuprinzătoare pe care Boeing a făcut-o pentru a asigura calitatea și siguranța pe termen lung a aeronavei”, a spus compania într-un comunicat.
Avioanele 787 Dreamliner ale Boeing, care au intrat în funcțiune în 2011, ar putea avea o durată de viață de 50 de ani – aproximativ 44.000 de zboruri fiecare, spune compania.
Dar plângerea lui Salehpour susține că echipajele care asamblau avionul nu au reușit să umple, în mod corespunzător, golurile minuscule atunci când au îmbinat părți ale fuzelajului fabricate separat. Acest lucru duce la mai multă uzură a avionului, scurtându-i durata de viață, au susținut avocații lui Salehpour.
Acuzațiile nu sunt cu totul noi: timp de aproape doi ani, începând cu 2021, FAA și Boeing au oprit livrările noilor Dreamliners în timp ce analizau lacunele. Boeing a declarat că a făcut modificări în procesul său de producție, iar livrările au fost reluate în cele din urmă.
„Am încorporat activitatea de inspecție și verificare asociată în sistemul nostru de producție, astfel încât avioanele care ies de pe linia de producție să îndeplinească aceste specificații”, a spus Boeing.
787 Dreamliners nu au fost puse la pământ, dar FAA a investigat de două ori întrebări despre controlul calității în timpul procesului de asamblare a avionului. Compania a susținut că avioanele au fost și sunt sigure pentru a zbura.
Avocații lui Salehpour au spus că FAA a fost surprinsă să descopere, prin plângerea sa, că golurile sunt încă o problemă.
„Am văzut literalmente oameni sărind pe bucățile avionului pentru a le face să se alinieze”, a spus Salehpour. „Sărind în sus și în jos, deformezi părți, astfel încât găurile să se alinieze temporar… și nu așa construiești un avion.”
Salehpour a spus că Boeing a ripostat împotriva lui după ce și-a exprimat o altă îngrijorare cu privire la 787 și un alt model de avion. Acesta sustine că a subliniat conducerii existența unor probleme de foraj cu 787, iar apoi a fost „ignorat și în cele din urmă transferat din programul 787 în programul 777”.
În noul său rol, Salehpour a spus că a descoperit lucrări necorespunzătoare cu alinierea pieselor de caroserie și presiunea asupra inginerilor pentru a da undă verde la lucrări pe care încă nu le-au inspectat.
În total, Salehpour a spus că problemele implică mai mult de 400 aernonave de tip 777 și 1.000 aeronave de 787.
Acțiunile Boeing au scăzut cu 2% marți.