ANAF pierde primul mare proces pe TVA la cafea

Curtea de Apel Brașov a pus capăt uneia dintre cele mai controversate interpretări fiscale ale ultimilor ani: TVA-ul de 19% aplicat retroactiv cafelei și ceaiului servite în HORECA a fost declarat nelegal. Aceasta a pronunțat, pe data de 12 iunie 2025, prima hotărâre definitivă de anulare a unei decizii de impunere privind diferențele de TVA stabilite în urma controalelor fiscale declanșate în anul 2023 în sectorul HORECA, ca efect al modificărilor aduse prin OG nr. 16/2022.
Astfel, la aproximativ doi ani de la apariția dilemei fiscale „TVA la cafea – 9 % sau 19%?”, instanța a tranșat pentru prima dată definitiv problema, confirmând că aplicarea cotei majorate de TVA pentru băuturile pe bază de cafea și ceai a fost nelegală.
Mai exact, prin această hotărâre, instanța de control judiciar a menținut soluția pronunțată anterior de Tribunalul Brașov, la 14 noiembrie 2024, care a admis acțiunea formulată de clientul reprezentat de echipa Blaj Law, anulând în integralitate deciziile ANAF privind colectarea retroactivă a unei cote majorate de TVA — 19% în loc de 9% — aplicate vânzărilor de băuturi calde pe bază de cafea sau ceai.
Principalul efect al anulării titlurilor de creanță este acela de repunere a părților în situația anterioară, ceea ce presupune restituirea sumelor achitate de clientul nostru, împreună cu dobânzile aferente, în cuantum de 0,02% pentru fiecare zi de întârziere. Valoarea totală supusă restituirii în acest caz este de ordinul milioanelor de lei, a precizat Blaj Low
Soluția pronunțată este una mult așteptată, dată fiind importanța majoră a acestui litigiu nu doar din perspectiva implicațiilor de ordin financiar pentru client, ci și prin caracterul său de prim deznodământ definitiv în cadrul dosarelor similare pe care le avem în gestionare.
Amintim că, în ianuarie 2023, ca urmare a modificărilor introduse prin Ordonanța nr. 16/2022, regimul TVA aplicabil produselor alimentare și băuturilor a devenit o zonă de incertitudine juridică, în special pentru operatorii din domeniul alimentației publice. Modificările aduse art. 291 alin. (2) lit. e) și k) din Codul fiscal prevedeau excluderea de la cota redusă de 9% a băuturilor nealcoolice încadrate în codurile NC 2202 10 00 și 2202 99 — respectiv ape cu adaosuri de zahăr sau alți îndulcitori și alte băuturi nealcoolice aromatizate. Măsura era justificată, potrivit notei de fundamentare, de preocupări privind sănătatea publică și se dorea a fi aplicabilă exclusiv băuturilor zaharoase, aromatizate sau îndulcite artificial.
Interpretarea ulterioară adoptată de ANAF a depășit însă această limitare, fiind extinsă în mod discutabil și asupra băuturilor pe bază de cafea și ceai, preparate și servite în baruri, restaurante, cafenele sau prin automate de tip vending. Deși aceste băuturi nu conțin zahăr sau îndulcitori adăugați în mod obiectiv — acestea fiind, eventual, adăugate opțional de consumatori — autoritățile au considerat că ele intră în categoria produselor vizate de modificarea legislativă și au impus, retroactiv, aplicarea cotei standard de TVA de 19%.
Această interpretare nu doar că a contrazis scopul declarat al normei , dar s-a fundamentat pe un criteriu tehnic inadecvat, întrucât Codurile NC 2202 10 00 și 2202 99 fac parte din Nomenclatura Combinată instituită prin Regulamentul (CEE) nr. 2658/1987, care are în vedere exclusiv produse finite, susceptibile de a fi supuse regimului vamal în cadrul operațiunilor de import-export, categorie în care nu se includ băuturile preparate pe loc, în regim de servire imediată.
În primele luni de aplicare a noilor dispoziții fiscale, o structură de la nivel județean a administrației fiscale a emis un punct de vedere prin care a afirmat că băuturile pe bază de cafea și ceai nu intră sub incidența codurilor NC 2202 10 00 și 2202 99 și, prin urmare, continuă să beneficieze de cota redusă de TVA de 9%. Ulterior, însă, o interpretare contrară, emisă la nivel central, a schimbat radical abordarea fiscală, conducând la declanșarea unei serii de controale și la impunerea retroactivă a unei cote majorate de TVA pentru livrările anterioare — o practică ce a generat dezechilibre financiare majore pentru numeroși operatori din industria ospitalității.
În cazul clientului reprezentat de echipa noastră, impactul acestei interpretări s-a concretizat în impunerea unor obligații fiscale de ordinul milioanelor de lei, reprezentând atât diferențe de TVA, cât și penalități și dobânzi aferente.
Soluția definitivă pronunțată de Curtea de Apel Brașov confirmă lipsa de claritate a prevederilor art. 291 alin. (2) lit. e) și k) Cod fiscal, dar și caracterul abuziv al controalelor derulate în baza acestor dispoziții care nu respectă exigențele de claritate și previzibilitate, și a căror aplicare s-a transpus în încălcarea securității juridice în materie fiscală.
Această hotărâre reprezintă un precedent valoros pentru toți operatorii economici aflați în situații similare, care au contestat sau intenționează să conteste deciziile de impunere emise în urma controalelor ANAF din 2023. Mai mult, ea reafirmă importanța respectării principiilor legalității, previzibilității și securității raporturilor juridice fiscale.