Americanii vorbesc despre importanta realizarii unei punti intre Marea Baltica, Marea Neagra si Marea Adriatica

Organizatia Atlantic Council analizeaza importanta realizarii unei punți între Mările Baltice, Negre și Adriatice care ar servi atât intereselor europene, cât și ale NATO.
Ca răspuns la parteneriatul China – Rusia și la alte provocări, NATO, Uniunea Europeană (UE) și Inițiativa Trei Mări (3SI) ar trebui să acorde prioritate coridoarelor de transport care leagă Mările Baltică, Neagră și Adriatică. Aceste coridoare cu dublu scop ar putea lega marile orașe portuare din cele trei mări și care se învecinează, cum ar fi Gdańsk, Constanța și Trieste.
Aceste viitoare coridoare rutiere și feroviare strategice de apărare/economice – să le numim coridoare N3 – ar conecta cele trei laturi ale triunghiului de transport care unește cele trei mări. Coridoarele N3 care leagă Constanța, Gdańsk și Trieste ar fi multiplicatori de forțe transformatoare pentru pacea și prosperitatea europeană, noteaza organizatia care a publicat si o harta, ce uneste Constanta de Gdansk iar traseul din Romania urmeaza ruta Autostrazii A7.
Aceste coridoare nu numai că ar întări Europa și frontul de est al NATO, dar ar oferi și un impuls dinamic economiilor europene, catalizand angajamentul economic al continentului cu Indo-Pacific. Ele ar contribui, de asemenea, la asigurarea suveranității ucrainene, ajutând integrarea europeană a Kievului.Integrarea rapidă a Ucrainei de Vest – infrastructurală, juridică, economică și socială – în proiectul european îi oferă cele mai prudente și realiste asigurări de securitate pe termen scurt și mediu. Un coridor feroviar și rutier strategic N3 de la Gdańsk la Constanța prin vestul Ucrainei ar fi o manifestare oportună și de impact a integrării ucrainene în Europa. Acest coridor propus nu ar include doar autostrăzi și căi ferate, dar ar oferi, de asemenea, drepturi de trecere importante și pentru cablurile de alimentare și digitale.
Un astfel de coridor strategic ar lega cei mai mari membri NATO și UE care se confruntă cu Rusia și se învecinează cu Ucraina. Coridorul Gdańsk-Constanța nu ar lega doar cele două porturi majore, ci și capitalele respective, Varșovia și București, prin orașele ucrainene Lviv, Ivano-Frankivsk și Cernăuți. Un scurt pinten estic poate lega și Chișinăul, capitala Moldovei, de coridorul N3. Traseul ucrainean oferă avantaje substanțiale de cost față de propunerile anterioare, care ar traversa Munții Carpați.
Călătoriile feroviare de la București la Varșovia urmează în prezent o rută ocolită prin Budapesta și Viena. Un nou coridor strategic N3, pe lângă dividendele economice și militare evidente, ar stimula turismul regional prin catalizarea integrării socioculturale în rândul popoarelor poloneze, române și ucrainene.
Coridoarele N3 ar lega principalele orașe portuare de apărare și economice Constanța, Gdańsk și Trieste de pe Marea Neagră, Baltică și, respectiv, Adriatică. România reprezintă o ancoră stabilă și de încredere pentru NATO, UE și 3SI la Marea Neagră și se estimează că va fi cel mai mare producător european de gaze naturale până în 2027. Constanța, situată la sud de Delta Dunării, este atât principalul port comercial al României, cât și baza sa navală primară. România reprezintă capul de pod european către Caucaz și Asia Centrală, deoarece conectează Dunărea, cel mai lung fluviu comercial din Europa, de Marea Neagră.