9 rame noi electrice vor circula in regiunea Nord Est incepand cu anul 2026. PESA intentioneaza sa deschida la Iasi un centru de mentenanta

Astazi s-a semnat contractul ce vizeaza achizitionarea a 62 rame electrice noi ce vor circula in Romania cel mai devreme din 2026

La sediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a fost încheiat contractul de achiziție pentru rame electrice regionale (RE-R) noi, între Autoritatea pentru reforma feroviara (ARF), în calitate de autoritate contractantă, și societatea poloneza PESA, în calitate de furnizor.

Contractul presupune achiziția a 62 de rame electrice de scurt parcurs și mentenanța acestora pe o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional.

Valoarea totală a contractului este de 3.038.000.000 lei, fără TVA, împărțită pe trei loturi, și anume:

▪️ Lotul 1 – 20 rame electrice regionale RE-R și mentenanța acestora, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani, în valoare de 980.000.000 lei, fără TVA ;

▪️ Lotul 2 – 23 rame electrice regionale RE-R și mentenanța acestora, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița, în valoare de 1.127.000.000 lei, fără TVA;

▪️ Lotul 3 – 19 rame electrice regionale RE-R și mentenanța acestora, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiori, București N – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești, în valoare de 931.000.000 lei, fără TVA.

Finanțarea proiectului va fi asigurată prin Fondul de Modernizare (fonduri europene nerambursabile), iar cofinanţarea de la bugetul de stat.

Termenul de livrare al primei rame este de 24 de luni, de la semnarea contractului, iar livrarea întregului lot de 62 de rame se va efectua în termen de 36 de luni, la care se adaugă perioada de mentenanță de 15 ani.

Ramele electrice sunt compuse din trei vagoane și asigură 224 de locuri pe scaune. Unitățile sunt prevăzute cu sistem de semnalizare și siguranță ETCS nivel 2, precum și cu sistemul național PZB 90.

Din punct de vedere al confortului pasagerilor, ramele dispun de sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, spațiu pentru amplasare automate de cafea, băuturi răcoritoare, dulciuri etc., spații pentru bagaje de dimensiuni mari, spații pentru transportul bicicletelor, un spațiu pentru călători cu mobilitate redusă, în zona inferioară, precum și spațiu pentru amplasarea unui automat de vândut bilete și/sau aparat pentru validarea titlurilor de călătorie.

Pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032 în transportul feroviar public de călători, ramele electrice regionale vor fi atribuite în mod temporar către operatorii de transport feroviar (OTF) care au încheiat contracte de servicii publice pentru transportul feroviar de călători în perioada Decembrie 2022 – 11 Decembrie 2032 (CSP 2022 – 2032).

Cele 62 rame electrice vor fi impartite intre mai multi operatori feroviari din tara

Astfel, în conformitate cu prevederile Metodologiei de alocare a materialului rulant nou achiziţionat, cele 62 RE-R vor fi distribuite către cei 6 OTF, după cum urmează:

▪️ Regio Călători – 6 RE-R, distribuite astfel: 2 RE-R pe ruta București N. – Ploiești V. – Brașov, 1 RE-R pe ruta București Nord – Adjud, 1 RE-R pe ruta Arad – Timișoara N. – Caransebeș, 2 RE-R pe ruta Iași – Pașcani – Suceava;

▪️ Transferoviar – 7 RE-R, distribuite astfel: 1 RE-R pe ruta București Nord – Adjud, 5 RE-R pe ruta București N. – Roșiori N., 1 RE-R pe ruta Arad – Timișoara N. – Caransebeș;

▪️ Interregional Călători – 8 RE-R, distribuite astfel: 2 RE-R pe ruta București Nord – Adjud, 1 RE-R pe ruta Arad – Timișoara N. – Caransebeș, 5 RE-R pe ruta Huedin – Cluj Napoca – Bistrița N.;

▪️ Astra Trans Carpatic – 4 RE-R, distribuite astfel: 1 RE-R pe ruta București N. – Ploiești V. – Brașov, 1 RE-R pe ruta București Nord – Adjud, 1 RE-R pe ruta București Nord – Fundulea, 1 RE-R pe ruta Arad – Timișoara N. – Caransebeș;

▪️ Softrans – 3 RE-R, distribuite astfel: 1 RE-R pe ruta București N. – Ploiești V. – Brașov, 1 RE-R pe ruta București Nord – Adjud, 1 RE-R pe ruta București Nord – Fundulea;

▪️ CFR Călători – 34 RE-R, distribuite astfel: 2 RE-R pe ruta București N. – Ploiești V. – Brașov, 6 RE-R pe ruta Brașov – Gheorgheni, 3 RE-R pe ruta București Nord – Adjud, 1 RE-R pe ruta București Nord – Fundulea, 2 RE-R pe ruta Arad – Timișoara N. – Caransebeș, 4 RE-R pe ruta Huedin – Cluj Napoca – Bistrița, 4 RE-R pe ruta Iași – Pașcani – Suceava, 3 RE-R pe ruta Bacău – Pașcani, 3 RE-R pe ruta Constanța – Fetești, 6 RE-R rezervă.

Sorin Grindeanu a declarat că semnarea celor două contracte de achiziție rame și locomotive electrice semnate de ARF, ieri și azi, va îmbunătăți parcul de material rulant și, totodată, confortul călătorilor. De asemenea, ministrul Transporturilor și-a exprimat dorința ca, odată cu încheierea acestor două contracte, termenele de livrare să fie respectate, iar trenurile sa fie furnizate la timp.

De asemenea, președintele PESA, a precizat că tramvaiele producătorului polonez transportă, la acest moment, locuitorii din Cluj-Napoca, Iași și Craiova, iar trenurile moderne și confortabile care fac obiectul contractului semnat, vor contribui la creșterea și îmbunătățirea traficului interurban și regional.

Totodată, acesta a ținut să menționeze că vehiculele PESA, vor susține dezvoltarea transportului feroviar românesc, context în care se dorește creșterea prezenței producătorului polonez în România, prin cooperarea cu partenerii locali și înființarea în București, Cluj-Napoca și Iași de centre de service și mentenanță.

Președintele ARF, Ștefan Roșeanu, și-a exprimat încrederea că acest contract va asigura capacitatea de transport pe cele zece rute regionale, fapt ce va aduce atât beneficii economice certe operatorilor de transport feroviar de călători, cât și o creștere semnificativă a mobilității sociale în următorii ani, indicator important care poate fi atins doar prin creșterea capacității materialului rulant și a calității acestuia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *