55 de abuzuri împotriva minorilor, sesizate prin 119 într-o lună, în județul Iași

Lonely sad boy at home

Sad boy sits alone.

La mai puţin de o lună de la lansarea serviciului de telefonie 119 destinat sesizării cazurilor de abuz împotriva copiilor, în județul Iași au fost primire 55 de plângeri, în care s-a solicitat demararea unor anchete sociale.

„Până pe 1 februarie 2022 au fost primite 236 de apeluri și au fost identificate conform procedurilor în vigoare 55 de cazuri de abuz, de diferite forme: neglijare, abuz fizic sau abuz sexual. Această linie este făcută în colaborare cu Serviciul de Telecomunicații Speciale care a pus în valoare infrastructura . Pe linia 119 acționează un grup de specialiști, asistent special, psiholog, și o echipă de intervenție care are la dispoziție o mașină pentru a interveni în teritoriu. În funcție de evaluările echipei care se fac în teren, poate fi anunțată și Poliția, se poate merge la fața locului. Dacă este vorba de violență domestică mama împreună cu copiii merg către centrul de violență domestică, dacă este vorba de abuzuri asupra copilului se poate interveni și aceștia merg în măsuri de protecție specială, plasament în regim de urgență, la centrul specializat sau asistență maternală. Cele mai multe cazuri când sună sunt copii cu vârsta de 7-8 ani până la 16 ani-17 ani. Au fost multe situații când au sunat vecinii, au sunat rudele, sau persoanele din proximitate care au văzut acele abuzuri asupra copiilor”, a declarat Tiberiu Bantaș, purtător de cuvânt Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Iași.

Apelul unic 119 a fost lansat pe data de 5 ianuarie 2022 și funcționează în regim de permanență.Prin apelarea numărului unic 119, disponibil în toate rețelele publice de comunicații din România, pot fi raportate toate cazurile de abuz, exploatare, neglijare și forme de violență asupra copiilor, inclusiv bullying, respectiv toate situațiile care nu necesită intervenția imediată a autorităților specializate din cadrul Serviciului de Urgență 112.

Numărul 119 funcționează în regim de permanență, fiind disponibil continuu, 24/24h, 7 zile pe săptămână, inclusiv în perioada sărbătorilor legale. Apelurile efectuate sunt gratuite, ele urmând a fi înregistrate și păstrate pentru o perioadă de 6 luni. De asemenea, toate apelurile pot fi identificabile din punct de vedere geografic.

Echipamentele tehnice instalate de către Serviciul de Telecomunicații Speciale permit preluarea tuturor apelurilor, în ordinea apelării, cu sistem de așteptare și înregistrare a numerelor de telefon, astfel încât apelanții pot fi re-sunați dacă apelul nu a putut fi preluat sau dacă e nevoie de informații suplimentare.

Abuzurile fizice, uneori cu conotaţie sexuală, ocupă primul loc în rândul problemelor pentru care sună copiii, urmate de abuzuri emoţionale, dar mulţi copii sună pentru a căuta soluţii de comunicare cu părinţii lor.