11 organizații non guvernamentale solicita eliminarea din buget a proiectelor pasajelor supraterane din Podu Ros

11 organizații non-guvernamentale membre A.P.T.A. Iași – Alianța pentru Promovarea Transportului Alternativ Iași – solicită consilierilor locali să voteze bugetul local cu eliminarea proiectului pasajelor supraterane din Podu Ros și includerea investițiilor în infrastructură accesibilizată.

Proiectul pasajului suprateran din Podu Ros: “Relocarea sumei de 1 000 000 lei, propusă inițial de executiv pentru proiectarea pasajelor supraterane din Podu Roș, către investiții sustenabile, care cresc calitatea vieții ieșenilor. De ce solicităm amendarea și renunțarea la acest proiect? Investiția în pasajele supraterane din Podu Ros compromite un alt proiect depus de executiv spre finanțare prin P.N.R.R., „Amenajare arhitecturală râu Bahlui“, care dezvoltă potențialul ecologic și turistic local”, susțin cei de la APTA intr-un comunicat de presa.

În februarie 2021, Consiliul Local a dat un vot împotriva modificării indicatorilor tehnico-economici ai proiectului „Amenajare arhitecturală râu Bahlui“ în scopul includerii pasajelor supraterane, recunoscând impactul negativ al pasajelor asupra valorificării râului
nostru.

Totodată, în ședința Comisiei de Urbanism a Municipiului Iași din ianuarie 2021 pe subiectul impactului pasajelor asupra zonei centrale a Iașului, construcția pasajelor a fost considerată de majoritatea participanților a fi inoportună ca soluție de trafic, amplificând congestia actuală și generând noi intersecții de conflict, respectiv invazivă în spațiul urban, cum au susținut arhitecții Dragoș Ciolacu, Președintele U.A.R. Iași și Mihai Drișcu, Președinte O.A.R. Iași.

În ciuda solicitărilor repetate ale APTA din ultimile 6 luni, executivul nu a publicat studiul de trafic care sa ateste faptul ca pasajul nu va muta traficul de la o intersectie la alta, așa cum s-a întâmplat cu investiții similare din alte orașe mari, ci că va acționa asupra problemei principale – care este fluxul de automobile individuale pe ruta CUG – Centru civic.

Bunele practici din orașele mari cu probleme similare și specialiștii în mobilitate urbană arată că problemele de trafic nu se rezolvă prin construcția de infrastructură auto – care atrage mai mult trafic, ci prin aplicarea unor măsuri care asigură tranziția eficientă a câtor mai multe persoane dintr-un punct într-altul.

Printre acestea numărăm implementarea unui sistem de transport în comun prioritizat, soluții de park and ride, încurajarea mijloacelor alternative de transport și accesibilizarea infrastructurii pentru pietoni. Acum se va finanța proiectarea unei investiții anacronice, invazive, pentru care nu se vor putea accesa fonduri nerambursabile, ci doar împrumuturi. Ieșenii vor plăti o investiție canceroasă, care va amplifica și va extinde congestiile.