Vom avea 68 km de autostradă pe raza județului, șapte reprezentând bretele

Pe raza judeţului ar urma să fie construiţi 68 km de drum în profil de autostradă. Informaţia apare în studiul de fundamentare publicat de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză (CNSP) cu referire la autostrada Iaşi – Tg. Neamţ. Studiul se află în consultare publică timp de 10 zile şi, ulterior, intenţia autorităţilor centrale este de a lansa licitaţia de proiectare şi execuţie a lucrărilor în regim parteneriat public-privat. Valoarea investiţiei este estimată la 1,2 miliarde euro, iar partenerul privat trebuie să asigure 75% din finanţare. În cea de-a doua etapă de derulare a proiectului, ar urma să fie încheiat un contract de întreţinere şi operare a autostrăzii pe o perioadă de 26 de ani (în regim de taxă).

„Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi şi are o lungime de 61 km la care se adaugă 7 km reprezentând bretelele nodurilor DN28 şi Km 61+000, bretele ce vor fi, de asemenea, la profil de autostradă. Lungimea totală a traseului construit la profil de autostradă va fi de 68 km. Traseul autostrăzii Târgu Neamţ – Iaşi ce face obiectul prezentului studiu de fundamentare începe de la intersecţia cu DN2 / E85, inclusiv nodul rutier aferent, şi se termină la intersecţia cu by-pass Iaşi“, se arată în studiu.

Trei modificări aduse proiectului iniţial

În studiul realizat de CNSP se arată că, pentru ca autostrada să atragă „tra­fic la adevăratul său potenţial“, sunt necesare trei modificări, dar CNSP adaugă că acestea „nu sunt semnificative nici ca parte de proiect, nici ca parte de lucrări de execuţie“.

În primul rând, CNSP vrea mutarea nodului rutier din intravilanul localităţii Târgu Frumos în imediata vecinătate a acestuia precum şi realizarea unui drum de legătură cu o viteză de proiectare mai mare de 90 km/h. „Intersecţia drumului de legătu­ră se va face denivelat cu DN 28, prin­tr-un nod rutier cu bretele cu o viteză de proiectare de minim 60 de km/h. Accesibilitatea crescută spre autostra­dă este un atu care trebuie exploatat la maxim“, se precizează în studiu.

Cea de-a doua modificare apare în contextul renunţării nodului rutier din zona comunei Leţcani (la ieşirea spre Podu Iloaiei). „Traseul autostrăzii ur­mea­ză să se dezvolte pe direcţia drumului de legătură spre DN28, în con­diţii de autostradă. Astfel, drumul de legătură practic dispare lăsând în locul său o autostradă care se intersectează denivelat cu DN 28“, arată CNSP.

În ceea ce priveşte ultima modificare prevăzută în studiu, aceasta face referire la lărgirea DN28 între nodul rutier re­prezentat de intersecţia autostrăzii cu DN 28 (în relaţie cu modificarea 2) şi intersecţia cu centura Iaşi. „Perioada de proiectare şi construcţie începe de la data semnării contractului de parteneriat public – privat şi durează 48 de luni, timp în care partenerul privat are obligaţia de a finaliza construcţia întregii autostrăzi şi a drumului de legătură la nivel de autostradă care face legătura cu municipiul Iaşi“, se mai precizează în studiu.

Potrivit documentului citat, partene­rul privat va asigura finanţarea proiectului în proporţie de minimum 75% şi va gestiona activităţile de construcţie, întreţinere şi operare, direct sau prin subcontracte către un antreprenor/ope­ra­­tor.

Sursa: Ziarul de Iasi