Tramvaiele noi vor ajunge peste doi ani. Pantele din Iaşi pun probleme ofertanţilor

În zona Pădurii, panta maximă aferentă traseelor de tramvai este de aproximativ 8,8%.

Licitaţia pentru achiziţionarea a 16 tramvaie noi la Iaşi a stârnit un interes major în rândul companiilor. Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) a răspuns la zeci de solicitări de clarificări, iar cele mai multe au fost de natură tehnică.

Însă au avut loc şi două modificări importante: s-a amânat deschiderea ofertelor şi a fost schimbat graficul de livrare a tramvaielor. Iniţial, termenul pentru depunerea ofertelor era 12 martie, dar, în urma a cel puţin şase solicitări din partea furnizorilor interesaţi, noul termen a fost stabilit pentru data de 22 mai.

„Având în vedere volumul mare de lucru pentru pregătirea ofertei (inclusiv timpul necesar pentru traducerea documentelor ofertanţilor străini), termenul de depunere foarte scurt şi faptul că există un număr de 6 proceduri similare în derulare, cu termene apropiate, vă rugăm să fiţi de acord cu decalarea termenului de depunere al ofertei cu cel puţin 60 zile“, se arată într-o solicitare venită din partea unui ofertant interesat.

Procedurile similare pe care le-a invocat compania fac referire la celelalte achiziţii derulate în prezent de către MDRAP.

Autoritatea centrală vrea să cumpere 86 de tramvaie pentru Iaşi (16 tramvaie de 30 m, 184 milioane lei), Craiova (17 tramvaie de 25 m, 170 milioane lei), Ploieşti (20 tramvaie de 18 m, 160 milioane lei), Reşiţa (13 tramvaie de 18 m, 119 milioane lei), Brăila (10 tramvaie de 18 m, 80 milioane lei) şi Galaţi (10 tramvaie de 18 m, 80 milioane lei). MDRAP face aceste achiziţii cu fonduri europene, iar beneficiarii sunt autorităţile locale din fiecare oraş menţionat.

Primul tramvai va ajunge la Iaşi în 15 luni

Un aspect invocat de companii a vizat graficul de livrare a tramvaielor. Cerinţa iniţială a MDRAP era ca primul tramvai să fie trimis la Iaşi în maximum 8 luni de la semnarea contractului.

„Nicio autoritate contractantă care cumpără tramvaie la nivel european nu comandă tramvaiele cu o perioadă de livrare mai mică de 2 ani de la semnarea contractului“, a susţinut un posibil ofertant.

Compania a dat şi exemple: Munchen a pus în funcţiune în anul 2018 tramvaie livrate de Siemens ce au fost comandate în 2015, iar Chemnitz (oraş din estul Germaniei) a pus în circulaţie tramvaie în 2018 comandate de la Skoda în 2016. Alte exemple au vizat oraşe precum Viena sau Berna.

„Autoritatea contractantă acceptă ca livrarea primului tramvai să se facă până în luna 15, iar restul tramvaielor să se livreze până în luna 22“, se arată în răspunsul lui Remus Uretean, director general în cadrul MDRAP.

Astfel, în situaţia ipotetică în care contractul de livrare pentru cele 16 tramvaie să fie semnat până în toamna acestui an atunci, primul vehicul ar putea ajunge la Iaşi cel mai devreme în anul 2021. Companiile au mai ridicat o problemă care este specifică Iaşului, respectiv modul în care sistemul de frânare acţionează pe o pantă cu o înclinare de 10%.

„Solicitarea este excesivă, rampele maxime fiind de obicei 7-8%“, a spus ofertantul interesat. „În municipiul Iaşi, în zona Pădurii, panta maximă aferentă traseelor de tramvai este de aproximativ 8,8% (…) autoritatea contractantă acceptă valoarea de minim 9%“, a fost răspunsul MDRAP.

De precizat că Primăria Iaşi a stabilit deja rutele pe care vor fi repartizate tramvaiele, fiind vorba despre traseele 1, 3, 7, 8 şi 13. Pe toate traseele vor fi alocate câte 3 tramvaie cu excepţia traseului 7, unde vor fi repartizate 4 tramvaie.

Vehiculele care vor fi cumpărate de MDRAP pentru Iaşi vor avea o lungime de 30 metri şi o capacitate de transport totală de cel puţin 220 de călători (55 pe scaune şi 165 în picioare). Tramvaiele prevăzute pentru Iaşi au cea mai mare lungime dintre toate cele 86 pe care le va achiziţiona MDRAP în cadrul procedurilor de licitaţie lansate în ultimele luni.

Sursa: Ziarul de Iasi