Se recomanda Parteneriatul Public Privat pentru tronsonul de autostrada Iasi – Targu Neamt

Sharing is caring!

Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză a publicat studiul de fundamentare pentru realizarea prin Parteneriat Public Privat a autostrăzii Târgu Neamţ – Iaşi. Aceasta va costa 1,2 miliarde de euro, cu TVA. Perioada de proiectare și construcție începe de la data semnării contractului de parteneriat public – privat și durează 48 de luni, timp în care partenerul privat are obligația de a finaliza construcția întregii autostrăzi și a drumului de legătură la nivel de autostradă care face legătura cu municipiul Iași.

Conform studiului, ca varianta recomandata, singura posibilitate de implementare a obiectivului de investitie intr-un mod coerent, rezonabil si cu presiune minima pe un buget de stat déjà programat si care nu cuprinde investitia, este cel care presupune realizarea investitiei in baza unui parteneriat public – privat. Pentru o participare 0% a partenerului public presupune aducerea partenerului privat intr-o zona foarte dificila respectiv posibilitatea de a nu avea un profit rezonabil sau chiar mai rau de atat. In acest sens se propune o participare a partenerului public cu min 15%.

Durata serviciilor şi lucrărilor aferente proiectului presupune existenţa a 2 etape. In prima faza, servicii de proiectare şi construcţie autostrada Tg Neamt – Iasi în regim de parteneriat public privat cu durata de maximum 48 luni de la semnarea contractului. Etapa a doua presupune, intreţinerea şi operarea autostrazii Tg. Neamt – Iasi în regim de autostradă cu taxă pe durata 26 de ani de la finalizarea etapei numarul 1.

Partenerul public poate să contribuie, conform prevederilor OUG nr. 39/2018 privind parteneriatul public – privat, cu maximum 25% din valoarea totală a investiţiei.  Se ia in calcul o plată anuală de disponibilitate pe perioada de operare de maximum 61 mil euro (fără TVA).

De asemenea, potrivit legii, au fost avute în vedere posibilitatea ca investitorul privat să primească o primă de succes (de maximum 80 milioane euro), considerându-se că acesta va termina investiția cu un an mai devreme decât este estimate.

Aceasta autostrada la implementare necesita o plata de disponibilitate pentru a putea fi fezabila prin parteneriat public privat. In cadrul parteneriatelor public-privat, partenerul privat este cel care trebuie, de regulă, să finanțeze întreaga construcție, cheltuielile sale fiind apoi rambursate de către partenerul public sau de către utilizatori în cursul perioadei operaționale a contractului, care durează, de obicei, până la 20-25 de ani sau, adesea, până la 30 de ani. Acest lucru îi dă posibilitatea partenerului public să dispună imediat demararea lucrărilor de construcție a întregii infrastructuri și, astfel, să accelereze finalizarea și realizarea tuturor beneficiilor care rezultă din infrastructură în ansamblul ei.

Valoarea investiției totale de capital pentru constructia autostrazii este de 1,201 miliarde euro (cu TVA), eșalonată pe o perioada de 4 ani, cu procentele de eșalonare conform graficului de eșalonare a investiției. S-a luat în considerare următoarea eșalonare a costurilor de capital :

o anul 1 de proiectare și construcție 5%,

o anul 2 de construcție 25%,

o anul 3 de construcție 35%,

o anul 4 de construcție 35%.

Orizontul de analiză pentru analiza financiară va fi de 30 de ani, primii 4 ani sunt destinați  fazei de închidere financiară, proiectare și execuție, în timp ce următorii 26 de ani sunt pentru operare.

An 2019 60,05 mil. Euro

2020 – 300,25 mil. euro

2021 420,35 mil. euro

2022 420,35 mil. Euro.

Sa presupunem acum ca aceasta sectiune de autostrada se va construi prin parteneriat public privat. Guvernul pune la bataie 25 la suta din suma, adica 300 milioane de euro, iar privatul 900 milioane de euro. Daca privatul termina constructia cu un an mai devreme incaseaza 80 milioane de euro, iar apoi, timp de 26 ani incaseaza prima de disponibilitate de 79 milioane de euro cu TVA inclus.  Rezulta  2,13 miliarde de euro. Scazand investitia initiala de 900 milioane de euro, partenerul privat ar castiga doar de aici 1,2 miliarde de euro, pe toata durata contractuala adica, aproape 50 milioane de euro pe an. Acestora se adauga veniturile din taxa de autostrada. De aici, se scad in schimb costurile de intretinere, care se ridica in general la jumatate din veniturile obtinute prin taxare.

 

 

shares