Proiect inedit la Liceul Tehnologic Economic „Virgil Madgearu” Iaşi

Sharing is caring!

În perioada ianuarie – iunie 2019, Liceul Tehnologic Economic „Virgil Madgearu” Iaşi implementează proiectul „STEM Bridge”, finanţat prin Fondul Ştiinţescu, program dezvoltat de Fundaţia Comunitară Iaşişi Romanian-American Foundation şi derulat în parteneriat cu finanţatori locali.

Pornind de la întrebarea „Cum funcţionează?”, arătând că ştiinţele sunt interesante şi că experienţe asociate lor pot fi întâlnite la orice pas, echipa de proiect coordonată de prof. dr. Daniela Dumitraşşi-a propus să stimuleze curiozitatea şi spiritul de investigaţie ale elevilor, prin crearea de conexiuni între noţiunile abstracte şiviaţa reală.

Constatând că adeseori adulţii cred că intuiesc domeniile de interes ale copiilor, s-aîncercat, la fel ca şi anul trecut, ca ideea proiectului să vină dinspre elevi şi nu către aceştia, prin propunerea coordonatorului proiectului.

Astfel, aufost identificate multe idei minunate. Cum paleta de idei a fost foarte diversă, iar propunerile au fost foarte vehement şi cu înflăcărare susţinute, s-a considerat că o abordare deschisă ar fi foarte potrivită pentru noul proiect. Astfel au fost conturate mai multe grupe de interes din domeniile STEM, legate simbolic printr-un pod (STEM Bridge): „Drag de ştiinţă– să construim…”; „Electropedia”; „Chimia OAUUU!”; „Ecologiștii –Ştiinţa verde”; „STEM prin ochi de copil”; „Provocările religiei adresate ştiinţei”; Blog/revista electronicăŞtiinţescu de la Eco2.

De asemenea, elevii şi-au manifestat curiozitatea de a experimenta în laborator lumea minunată a ştiinţelor, de a construi, de a vedea cu proprii ochi cum se fac anumite lucruri în lumea reală.

Credem cu convingere că proiectul propus va creştemotivaţia elevilor pentru chimie, dar şi pentru celelalte domenii ale STEM, învăţând săînţeleagă natura, să rezolve probleme şi să găseascăsoluţii.Activităţile se bazează mai puţin pe abordarea clasică a transmiterii informaţiilor de la profesor la elev, cât pe abordarea de tip peer-learning, elevii învăţând unii de la alţii, cât şi unii cu alţii.

Ca elemente inovatoare, se pot menţiona: realizarea proiectului transdisciplinar de tip STEM, alegerea temei după consultarea cu elevii interesaţişi identificarea nevoilor lor de cunoaştere, posibilitatea identificării de soluţii suplimentare în ceea ce priveşte potabilizarea apei, folosirea unor fişe experimentale care permit dezvoltarea creativităţii, iniţiativeişi asumarea responsabilităţiiîn stabilirea etapelor de lucru etc. Considerăm inovativă şi includerea perspectivei cultural-religioase în abordarea tematicii apei, mai ales că există numeroase experimente în această direcţie la nivelul comunităţiiştiinţificeinternaţionale.

Inclusiv modul de realizare a experimentelor va fi unul inedit, profesorul nemaiavând rolul principal – cel care realizează, dirijează şi evaluează experimentul, ci cel de facilitator al învăţării experimentale şiexperienţiale a elevului. Elevul se va afla în centru, fiind cercetătorul care studiază, observă, analizeazăși concluzionează. Mai mult, o idee îmbrăţişată cu mult entuziasm de elevi a fost cea a amenajării unui „colţ verde”, a unei mini-grădini suspendate în sălile de clasă. Aceştia au construit singuri suporturile, au cumpărat pământ pentru flori şiseminţeşi au găsit soluţii creative pentru irigarea răsadurilor.

„Mesajul «Magia este doar ştiinţa pe care nu am înţeles-o încă» exprimă realitatea că un elev care a înţeles suficient de bine un fenomen este capabil să îl explice cât mai simplu. Ne dorim ca elevii noştri să explice simplu ştiinţa, pentru că au înţeles-o. În viitor, aceştia vor putea trece la constituirea unor echipe de cercetare care să exploreze tematici de interes pentru comunitatea din care fac parte”, a declarat prof. dr. Laura Maria Cârstea, directorul liceului.

shares