Profesori de la Scoala George Cosbuc s-au perfectionat in educatia de tip outdoor

Sharing is caring!

Deși ne aflăm în mijlocul verii, iar elevii sunt în plină vacanță și majoritatea profesorilor în concediu, opt cadre didactice de la Școala Gimnazială „George Coșbuc” din Iași au participat la două cursuri de formare în străinătate. Deplasările s-au făcut în cadrul proiectului Educaţia OUTDOOR – un pas spre educaţia pentru dezvoltare durabilă, proiect finanţat de către Uniunea Europeană prin programul Erasmus+. Este vorba de fluxul al doilea și al treilea de formare, după cel dintâi, din Finlanda, desfășurat în luna aprilie a acestui an. Astfel,patru profesori au beneficiat, în perioada 15 – 23 iulie 2019, de interesante activități de formare în Gibraltar, sub titlul Outdoor education – involve students in outdoor learning experiences. Alți patru profesori au participat în Portugalia, la Sintra, la cursul Outdoors education for all, între 15 și 19 iulie 2019.

La primul curs menționat, pe lângă cei patru profesori români, s-au reunit alți 13 profesori din mai multe țări: Italia, Lituania, Malta, Portugalia, Republica Cehă, Slovacia și Ungaria. Obiectivele cursului din Gibraltar au vizat dezvoltarea competențelor sociale prin exemple de activități outdoor, folosirea acestora pentru stimularea creativității elevilor, creșterea încrederii participanților în utilizarea unor metode non-formale în diferite contexte, dar și promovarea cooperării europene prin implementarea ulterioară a unor proiecte de colaborare pe platforma e-twinning sau prin proiecte europene de cooperare strategică finanțate prin programul Erasmus KA2+.

Prima zi a cursului din Gibraltar s-a deschis cu o suită de jocuri și activități în echipă: jocul „Întrebă-mă – să ne cunoaștem unul pe altul!”, metoda Caruselul, prin care s-au identificat contribuțiile pe care le poate aduce fiecare participant, temerile, așteptările și regulile cursului, s-a continuat cu provocările culturale cu ajutorul „Misiunii (im)posibile”. S-a analizat profilul participanților în context internațional, în cadrul unei activități de team building. La finalul zilei, fiecare profesor a ales, cu ajutorul membrilor echipei sale, cele cinci calități esențiale ale profesorului pentru un bun management al clasei într-un mediu intercultural.

A doua zi, în cadrul activității denumite sugestiv „Călătorie cu trenul”, s-au identificat stereotipuri și prejudecăți, iar cu ajutorul scenariilor construite în echipă internațională și a jocurilor de rol, s-au analizat diferitele tipuri de comunicare: asertivă, pasivă și agresivă. Ziua s-a încheiat cu seara interculturală organizată pe plajă, unde reprezentanții fiecărei țări și-au prezentat pe scurt instituția de unde provin, fiecare a gustat din specialitațile culinare ale țărilor participante. La final a fost organizată o tombolă cu mici suveniruri aduse de profesori.

Următoarele zile s-au concentrat pe activități legate de îmbunătățirea competențelor pentru secolul XXI (Cadrul European al competențelor cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții), creativitatea și educația outdoor – principii și beneficii pentru învățarea inclusivă, îmbunătățirea competențelor personale, sociale și relaționare ale profesorilor și elevilor, motivația – legătura dintre creativitate, ȋnvățarea interculturală şi educația outdoor, îmbunătățirea stilului de predare: planul de dezvoltare personală, stiluri de ȋnvățare: modelul VARK, instrumente de motivare a elevilor: modelul ARCS, gestionarea eşecului – medoda World Cafe.

O altă temă a fost conflictul și medierea acestuia, metoda ABCD și jocul de rol. În cea de-a doua parte a formării, accentul s-a pus pe dinamica grupului și a echipei, pe instrumentele necesare lucrului în echipă. Au fost prezentate modelul Tuckman de dezvoltare a echipelor și teoria rolurilor de echipă a lui Belbin, iar spre final s-au creat scenarii și planuri de lecție care au inclus învățarea formală, non-formală și informală.

În ultima zi, profesorii au fost instruiți în legătură cu planificarea activităților de diseminare și valorizare. S-au prezentat proiectele europene ale fiecărei instituții, s-a vorbit despre importanța utilizării instumentelor europene de certificare a formării, s-a realizat evaluarea cursului, iar la final s-au înmânat certificatele de participare într-un mod cu totul inedit. A fost o experiență foarte valoroasă, pe care cei patru profesori ai fluxului al doilea o prețuiesc foarte mult și pe care ar repeta-o oricând.

La cursul desfășurat la Sintra, în Portugalia, cei patru profesori români au făcut echipă cu 16 profesori energici și creativi din Finlanda, Letonia, Polonia și Croația. Obiectivele cursului au vizat cunoașterea diferitelor modalități de aplicare a educației outdoor în diferite țări europene, aflarea și conștientizarea beneficiilor acestui tip de educație, descoperirea/dezvoltarea abilităților de folosire a educației outdoor în spații neconvenționale și în cadrul unor activități de învățare formală/non-formală/informală, transferarea cunoștințelor către elevii lor, creând situații și instrumente didactice pe care să le utilizeze în procesul de învățare, schimbul de experiențe și de păreri personale în cadrul unui dialog intercultural.

Prima zi de curs s-a deschis cu exerciții de spargere a gheții, precum „Jocul Dracula” sau „Adjectivele potrivite”, cu ajutorul cărora participanții s-au cunoscut și au scăpat de o parte din emoții, după care fiecare echipă și-a prezentat școala și sistemul de învățământ. Ziua de curs a continuat cu activități ce au vizat explorarea pedagogiei outdoor, a tipurilor de inteligențe și a teoriilor despre motivație.

În a doua zi de curs s-a discutat despre beneficiile educației outdoor și despre învățarea multidisciplinară. În echipe mixte, s-a încercat găsirea unor soluții creative atunci când a trebuit să se transforme mediul indoor într-unul cât mai apropiat de cel outdoor. Ziua a continuat cu realizarea unei grădinițe multiculturale formată din plante, flori, semințe aduse de participanții la curs, astfel fiecare lăsând la Sintra o bucățică din țara lui. La finalul zilei a avut loc seara interculturală în cadrul căreia toți participanții au avut ocazia să afle lucruri noi despre cultura, tradițiile, muzica sau gastronomia fiecărei țări reprezentate la curs.

În următoarele zile, activitățile s-au desfășurat în Rezervația Naturală Sintra, în curtea Palatului Regaleira, la Boca de Inferno și Cabo da Roca. În timpul workshop-urilor, profesorii au învățat noi metode de a folosi educația outdoor la diverse discipline, dar și tehnici sau metode creative pentru a face legătura între cultură și natură.

Vineri, 19 iulie 2019, a fost ultima zi a cursului în care participanții au descoperit metode și instrumente necesare dezvoltarii abilităților de ȋnvățare, au ȋncercat să dezvolte un plan pentru implementarea pedagogiei outdoor, a avut loc evaluarea cursului și eliberarea certificatelor.

Profesorii români au trăit la Sintra o experiență unică în urma căreia au învățat că educația outdoor permite un nivel ridicat de creativitate atât din partea coordonatorului, dar și din partea participantului. Acest curs este valoros atât pentru profesor, cât și pentru scoală, și, din dorința de a fi mai buni în ceea ce facem, suntem gata oricând să retrăim experiențe noi.

Toate aceste experiențe, jocurile învățate, activitățile împărtășite de ceilalți colegi vor fi puse în practică la începutul noului an școlar la toate clasele de elevi ale Școlii Gimnaziale „George Coșbuc”, în cadrul orelor obișnuite, dar și în cadrul unor ore filmate. De asemenea, profesorii interesați de formare din alte școli ale județului vor putea participa la o conferință, în luna decembrie a acestui an, la sediul instituției noastre și la câteva ateliere de lucru, unde se vor explica și pune în practică toate cunoștințele dobândite.

shares