Primaria face un pas in spate fata de interzicerea masinilor poluante in oras. Scuze publice adresate iesenilor

Sharing is caring!

Intr-un comunicat de presa detaliat, Primaria explica variantele pe care le ia in calcul pentru reducerea poluarii:

  1. Mulțumim tuturor ieșenilor care s-au exprimat în spațiul public oferind soluții alternative de reducere a poluării cauzate de traficul rutier.
  2. Cerem scuze opiniei publice pentru prezentarea incompletă a măsurilor gândite privind reducerea poluării cauzate de traficul rutier în Municipiul Iași. Pentru corecta informare a ieșenilor, suntem obligați să trecem în revistă toate propunerile ce fac parte din planul municipalității de ameliorare a calității aerului în Iași.
  3. Prima propunere se referă la restricționarea graduală a circulației autovehiculelor poluante pe timp de zi, în funcție de nivelul de poluare.
  4. A doua propunere, pe care o lansăm cu această ocazie, se referă la interzicerea graduală, după anul 2020, a autovehiculelor poluante, în funcție de norma de poluare.
  5. A treia propunere este cea propusă Comisiei Europene – Direcția Generală pentru Mediu, prin care Primăria Municipiului Iași dorește să acorde vouchere prin care să răscumpere de la ieșeni autoturismele poluante. Proiectul se intitulează „Inițiativă-pilot pentru o guvernanță locală integrată de mediu (Pilot-initiative for integrated local environmental governance) – «Our AIR»”.
  6. A patra propunere vizează modernizarea întregului parc auto al Primăriei Municipiului Iași și al societăților și direcțiilor subordonate din fonduri de la bugetul local, fonduri nerambursabile sau alte surse.
  7. A cincea propunere se referă la introducerea unei taxe de congestie după modelul celei introduse în orașele Londra, Goteborg, Milano, Madrid etc.

În acest moment, în Municipiul Iași, sunt înmatriculate circa 117.000 de autovehicule, la care se adaugă aproximativ 25.000 de autovehicule care tranzitează sau staționează temporar în oraș. Conform raportărilor, la orele de vârf se înregistrează indici de trafic foarte mari, ducând de multe ori la ambuteiaje în intersecțiile intens circulate din oraș.

Având în vedere această situație, care se înrăutățește de la un an la altul, Primăria Municipiului Iași propune în dezbatere publică adoptarea unor măsuri care să diminueze poluarea aerului în Municipiul Iași cauzată de traficul rutier. Este o dezbatere amplă, serioasă, în care invităm să își spună punctul de vedere cât mai mulți ieșeni, ONG-uri, asociații ale transportatorilor, asociații ale cicliștilor și alte entități interesate să contribuie la creșterea calității vieții în Municipiul Iași.

Una dintre propuneri, care a fost deja lansată public, se referă la interzicerea utilizării autovehiculelor înregistrate sub categoria Euro 3, inclusiv non-Euro, în intervalul orar 6.00 – 22.00, urmând ca, gradual, să fie interzise, după anul 2021, și alte categorii de autovehicule.

A doua propunere se referă la interzicerea vehiculelor poluante începând cu anul 2020, fiind formulată după cum urmează:

„Sunteți de acord ca Primăria Municipiului Iași să introducă în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Consiliu Local prin care să interzică utilizarea autovehiculelor poluante după următorul principiu:

  • din 2020, interzicerea utilizării pe raza Municipiului Iași a tuturor vehiculelor sub Euro 3 (anume Euro 2, Euro 1 și non-euro);
  • din 2022, interzicerea utilizării pe raza Municipiului Iași a tuturor vehiculelor sub Euro 4 (anume Euro 3, Euro 2, Euro 1 și non-euro)?”

Interdicția se referă înclusiv la autovehiculele care doar tranzitează Municipiul Iași, indiferent de proveniența lor. În plus, Primăria Municipiului Iași propune creșterea cuantumului impozitului pentru autovehiculele Euro 4 începând cu anul 2025, ca și pentru vehiculele Euro 5 începând cu anul 2028.

Aceste măsuri vor fi însoțite de altele menite să încurajeze achiziționarea și utilizarea autovehiculelor hibrid și electrice, după cum urmează: diminuarea cu 50% a impozitului la mașinile hibrid până în anul 2024 inclusiv, precum și anularea impozitului pentru orice tip de autovehicul electric.

A treia propunere vizează acordarea de vouchere în valoare de câte 500 de euro pentru ca un număr de 25.000 de posesori de autovehicule vechi și poluante din Municipiul Iași să fie încurajați să renunțe la acestea. Proiectul, intitulat provizoriu „Inițiativă-pilot pentru o guvernanță locală integrată de mediu (Pilot-initiative for integrated local environmental governance) – «Our AIR»”, este la nivel de notă conceptuală și a fost deja publicat și transmis pentru aprobare Comisiei Europene – Direcția Generală pentru Mediu.

A patra propunere se referă la modernizarea întregului parc auto al Primăriei Municipiului Iași și al societăților și direcțiilor subordonate din fonduri de la bugetul local, fonduri nerambursabile sau alte surse. Se va avea în vedere achiziția de utilaje noi la SC Salubris SA, SC Citadin SA, SC Servicii Publice SA, SC Compania de Transport Public SA atât din fonduri proprii, cât și prin proiecte pe fonduri europene nerambursabile, inclusiv granturi sau alte surse.

A cincea propunere se referă la introducerea unei taxe de congestie, după modelul adoptat în marile aglomerări urbane din Europa – Londra, Goteborg, Milano, Madrid etc. Este vorba de impunerea unor taxe suplimentare pentru toți utilizatorii de autovehicule poluante pentru toți cei care doresc să pătrundă în zona istorică a Municipiului Iași.

Indiferent de modul cum va decurge dezbaterea publică, dar ținând cont de comentariile exprimate de ieșeni, Primăria Municipiului Iași asigură opinia publică că va continua să inițieze, iar după dezbatere să și adopte măsurile necesare pentru reducerea gradului de poluare din oraș. Așteptăm să dezbatem cu cât mai mulți ieșeni toate propunerile lansate în spațiul public pe aceste subiecte. Primăria Municipiului Iași asigură comunitatea ieșeană că nu va adopta nicio măsură de reducere a poluării cauzate de traficul rutier, până când marea majoritate a ieșenilor își va spune punctul de vedere și va agrea un program general de măsuri. Dezbaterea publică se va desfășura pe o perioadă de 3 luni, urmând ca rezultatele să fie făcute publice, iar Primăria Municipiului Iași să decidă în consecință.

 „Știu foarte bine că nu sunt măsuri în conformitate cu logica electorală, dar rolul meu ca primar al acestui oraș este să asigur un mediu de viață cât mai sănătos pentru ieșenii de toate vârstele, pentru tânăra generație pentru copiii noștri, astfel încât să își dorească să rămână și să muncească în acest oraș. Îi asigur pe ieșeni că aceste măsuri sunt rezultatul unor studii și analize amănunțite, fiind, de asemenea, bazate atât pe realitatea locală, cât și pe experiența altor comunități din țară și din străinătate. Afirm cât se poate de ferm că nu voi accepta niciodată ca populația să se îmbolnăvească doar pentru ca eu să obțin niște voturi în plus. Sănătatea ieșenilor este mult mai importantă decât voturile mele. Celor care încearcă să își facă imagine politică privind indiferenți la bolile ieșenilor cauzate de utilizarea abuzivă a vehiculelor poluante – și ca efect direct al politicilor iresponsabile ale guvernanților care au permis achiziționarea a sute de mii de rable din UE, în condițiile în care în România există două celebre fabrici de autoturisme! – le atrag atenția că își pot dezvolta o carieră politică sănătoasă făcând bine și nu rău celor din jur. Eu le promit cetățenilor din Iași că atâta timp cât voi deține această funcție nu voi pune vreodată nici funcția și nici voturile înaintea sănătății celor pe care am fost ales să-i slujesc cu toată puterea mea”, a declarat primarul Mihai Chirica.    

Ce sustine Primaria ca a facut pana acum pentru a combate poluarea:

  1. a achiziționat 100 de autobuze noi Euro 6;
  2. a modernizat și continuă să modernizese din fonduri europene sistemul centralizat de producere a agentului termic (cele mai multe fonduri atrase în România) și încurajează instituțiile publice și private să se racordeze la sistemul centralizat (școli, grădinițe, spitale, hoteluri, fabrici etc);
  3. a susținut achiziționarea de utilaje noi și performante în parcurile auto ale societăților din subordine, cum ar fi la SC Salubris SA (3 automăturători, 4 cisterne de spălat străzile, 6 multifuncționale pentru curățat trotuarele, 16 autogunoiere, 1 mașină de spălat containere), la SC Citadin SA (7 autocamioane) și la SC Servicii Publice SA (3 autoutilitare, 1 cisternă, 2 autocamioane). Totodată, la SC Servicii Publice sunt în procedură de achiziție și alte 4 autocamioane, precum și alte 4 autoutilitare.
  4. a depus proiecte de achiziție din fonduri europene a 44 autobuze electrice și 32 de tramvaie noi, precum și de reabilitare a tuturor traseelor de linii de tramvai din oraș;
  5. a inițiat Hotărâri de Consiliu Local care să reglementeze situația din șantierele din oraș, precum și care vizează creșterea procentului de spații verzi introduse în intravilan la 30%;
  6. a realizat și depus pentru finanțare europeană proiectele „Oază de verdeață în cartierul tău”, prin care vom reabilita și reda domeniului public zone virane din cartierele orașului, respectiv cel care vizează crearea unei noi zone de agrement în C. A. Rosetti;
  7. a demarat campanii de plantări de arbori în tot Municipiul Iași;
  8. a investit masiv în refacerea și extinderea spațiilor verzi din oraș;
  9. a demarat, la nivel de municipiu, campania de colectare separată a deșeurilor;
  10. a inițiat, prin Hotărâre de Consiliu Local, programul Green Building privind aprobarea unei scheme de ajutor de minimis prin care se oferă beneficii fiscale de până la 50% reducere din impozitul pe clădirile certificate ca fiind „verzi” și eficiente energetic clasă A;

11. a depus pentru finanțare pe fonduri europene nerambursabile proiectul „Iași VELOCity – Sistem alternativ de mobilitate urbană utilizând stații automate de închiriere a bicicletelor”, care vizează realizarea unui sistem de transport public cu circa 1.000 de biciclete.

shares