Parc Memorial la Ciurea pentru victimele catastrofei feroviare din 1917

Sharing is caring!

Primaria de la Ciurea va amenaja un parc memorial dedicat victimelor celui mai grav accidentul feroviar din istoria Romanei. Catastrofa a avut loc in timpul Primului Razboi Mondial si s-a soldat cu peste 1000 morti.

Catalin Lupu, primar Ciurea: „Credem ca pana la finalul anului 2019, Parcul Memorial Ciurea 1917 va fi finalizat in proportie de 80-85%. Amenajam o suprafata de 2500mp cu alei, cu gazon natural, cu banci, cu alei pentru biciclete pentru copii. Va exista si un iluminat public pe timp de noapte pentru a putea fi utilizat parcul pana seara tarziu”.

Parcul va avea si doua distinctii, un drapel al Romaniei si o placa comemorativa pentru persoanele decedate in tragedia feroviara de la Ciurea.

Catalin Lupu, primar Ciurea: „Vom instala un catarg de 12 metri cu drapelul Romaniei, de asemenea va fi un obelisc pe care va fi o placa comemorativa in memoria celor care si-au gasit sfarsitul in tragedia ferioviara de la Ciurea si desigur vom continua din buget propriu investitia si vom dotat restul terenului cu alte obiecte de mobilier urban necesare”.

Investitia se ridica la suma de aproximativ 100.000 de euro. Putine date sunt certe despre catastrofa de la Ciurea.

Conform mai multor relatari realizate de Historia, trenul a plecat din Galaţi cu destinaţia Iaşi, vineri, 30 decembrie 1916, cu o întârziere de câteva ore, pentru că gara fusese bombardată de aeroplanele german, iar locomotiva sa, atinsă de bombe, a trebuit înlocuită.

Alături de români, în tren călătoreau ofiţeri şi soldaţi ruşi, dar şi membri ai misiunii militare franceze. Foarte curând, trenul a devenit supraaglomerat. În gările de pe traseu se pare că s-au mai adăugat vagoane, trenul staţionând ore în şir pentru ca alte sute de călători să-şi facă loc.

Trenul a staţionat toată noaptea la Bârlad pentru că zăpada căzută din abundenţă a blocat calea ferată şi nu s-a mai putut circula, în ciuda eforturilor soldaţilor şi feroviarilor de a debloca linia. A doua zi, pe 12 ianuarie, convoiul a plecat spre Iaşi, cei 120 de km fiind parcurşi pe toată durata zilei, ajungând în apropierea destinaţiei în preajma orei unu noaptea, când s-a produs şi accidentul.

După ultima staţionare, la Bârnova, trenul a intrat pe panta de coborâre de la staţia Ciurea, aflată la doar câţiva kilometri de Iaşi. Când mecanicii şi ceilalţi membri ai echipajului au încercat să reducă viteza, au realizat că frânele, deşi fuseseră verificate la staţia anterioară şi erau în regulă, nu au mai putut fi acţionate.

Urmarea a fost deraierea acestuia şi ciocnirea cu o locomotivă aflată în staţionare pe o altă linie. Acul vitezometrului locomotivei a fost găsit blocat la 95 km. Peste 1000 oameni au murit iar victimele au fost înmormântate în gropi comune, pe câmpul din spatele gării Ciurea.

shares