Neamt / Poliția și DGASPC – instruiri pe tema intervenției în cazuri de violența domestică

Intervenția de urgență în cazurile de violență domestică a fost tema instruirii organizate joi, 4 aprilie, de către DGASPC Neamț în colaborare cu IPJ Neamț cu reprezentanții serviciilor publice de asistență socială (SPAS) din peste 25 de localități din județ. Instruirea a fost motivată de recentele schimbări ale legislației care stabilesc atribuții clare pentru SPAS de la nivelul fiecărei comunități, primăriile fiind obligate să înființeze echipe mobile de intervenție și să identifice spații de cazare pentru agresorii care primesc ordin de restricție și nu au unde locui. Activitatea ce a avut loc la sediul DGASPC a fost organizată de către specialiștii  instituției iar din partea Inspectoratului Județean de Poliție Neamț au fost prezenți comisar Claudiu Vânău și subcomisar Nicoleta Tablan. La instruire au fost invitați asistenți sociali sau lucrători cu atribuții în domeniul asistenței sociale de la nivelul unităților administrativ teritoriale din zona Piatra Neamț și Bicaz, fiind prezenți 29 de specialiști. Reprezentanții DGASPC și ai IPJ Neamț i-au informat despre modificările legislative, despre obligațiile pe care le au în cazul semnalării unor cazuri de violență domestică și și-au arătat disponibilitatea de a-i îndruma astfel încât echipele mobile de intervenție să funcționeze cât mai eficient.

La începutul acestui an au apărut mai multe modificări legislative cu privire la procedurile de intervenție de urgență în cazurile de violență domestică. Printre cele mai importante schimbări legislative trebuie menționat faptul că acum victima rămâne la domiciliu chiar dacă agresorul este proprietarul locuinței precum și faptul că polițistul poate emite pe loc ordin de protecție împotriva agresorului pe o perioadă de maximum 5 zile. Polițistul care a intervenit în astfel de cazuri anunță obligatoriu și echipa mobilă a SPAS, ce este formată din reprezentanți ai serviciului public de asistență socială dar pot fi membri și preoți, reprezentanți ai ONG-urilor partenere, voluntari, etc. În situația în care s-a emis ordin de protecție iar agresorul susține că nu are unde locui în această perioadă, echipa mobilă trebuie să îi asigure un loc de cazare, care poate fi într-un spațiu al primăriei sau într-un centru cu care s-a încheiat un acord. De asemenea, echipa va acorda servicii sociale victimei și o va consilia cu privire la acțiunile ulterioare.

Instruirea organizată joi, 4 aprilie, a fost a doua dintr-o serie de patru, următoarele vizând primăriile din zonele Roman și Târgu Neamț astfel încât reprezentanții comunităților locale să își însușească atribuțiile ce le revin și să își armonizeze procedurile de lucru.