Lecția de business cu Dan Chirleșan, Sylvia Rotter și Ciprian Nițișor – Educația prin JOACĂ | Modelul Teatrului Vienez pentru Copii

Sharing is caring!

Bun găsit dragi prieteni, economiști și non economiști,

Am revenit ACASĂ, la lecțiile noastre tradiționale de business și economie, după o perioadă de 2 săptămâni în care spațiul de emisie al postului a fost alocat de CNA dezbaterilor electorale.

În această săptămână – o nouă provocare, pe lungul drum al cunoașterii și al înțelegerii cum funcționează economia, al mecanismelor și factorilor determinanți care permit creșterea și dezvoltarea sănătoasă a capitalului uman al unei națiuni prin educație bine făcută, prin puterea exemplelor care pot să miște o țară.

Iată ce puteți găsi în „LECȚIA DE BUSSINES” derulată săptămâna aceasta (vineri 22/11/2019) sub forma unei povești practice, cu actori de epocă și colaboratori bine educați, la postul regional de televiziune TeleM Iași – sau aflați cum puteți revizualiza ”povestea” pe paginile de social-media și YouTube.

Totul sub o singură temă, numită de noi ”Educația prin JOACĂ | Modelul Teatrului Vienez pentru Copii”.

Invitata mea, Sylvia ROTTER a început proiectul ”Teatrului Vienez pentru copii” după ce a lucrat 15-16 ani ca actriță în Anglia, moment în care reîntoarsă la Viena a redescoperit copii, cu care a început să joace diferite roluri, a văzut cum reacționează copii la aceste exerciții, poeme, cântece, cum devin fascinați. Toate acestea inputuri, reacții și observații au fost dezvoltate prin lucru cu copii din Austria și România, cu psihologi, neurologi, în școli și universități, metoda împlinând deja 34 de ani de experiență. De când a descoperit Estul aproape că nu mai merge spre VEST, Sylvia ROTTER este fascinată de ceea ce noi nu mai putem vedea în propria noastră țară.

Cât de greu realizăm că avem puterea de a da sens prin POVESTIRE și JOC unor competențe pe care le avem cu toții implicit, dar de care nu ne dăm seama explicit, pentru că gândim cauzual, de la cauza la efect, pentru că apreciem că adeseori poveștile altora nu-și au locul lângă noi, că poveștile lor sunt văzute ca fiind prea mari pierderi de timp, cu descrieri prea vagi, prea poetice sau cu o îndepărtare de la ce am putea face eficient. Este o nevoie foarte mare de a menține viu interesul, poemele, poveștile care ne îmbogățesc viața.

Despre cei doi invitați în studioul de la Iași, Sylvia ROTTER și Ciprian NIȚIȘOR, creionez doar câteva repere:

Sylvia ROTTER este fondatoarea și directoarea Das Wiener Kindertheater din Viena și a Teatrului Vienez de Copii din București. În cei peste 34 de ani de lucru cu copii și adolescenții a inițiat, a dezvoltat și a perfecționat o metodă de predare a teatrului pentru copii, metodă care astăzi îi poartă numele. Sylvia Rotter este susținătoarea ideii de ”educație prin teatru”, ”educația prin joc” pe care în România o promovează la nivel național în cadrul conferințelor itinerante „Teatrul în Educație”. Scopul acestora este de a-i pregăti pe profesorii preuniversitari din țara noastră să descopere și să aplice tehnici de teatru și joc la orele de curs, care pentru elevi vor face învățarea mai ușoară. La Iași conferința și workshopul „Teatrul în educație” au avut loc în zilele de vineri 22 și sâmbătă 23 noiembrie 2019, cu 550 de participanți.

Ciprian NIȚIȘOR, un bun colaborator al dnei. Sylvia Rotter, a obținut în anul 2015 titlul de doctor în Studii Literare și Culturale. În timpul unei burse de studii în Austria a devenit inițial asistent, apoi coordonator de proiect în cadrul Das Wiener Kindertheater din Viena. În ianuarie 2019 a revenit acasă. în România, fiind unul dintre colaboratorii constanți și fideli ai Teatrului Vienez de Copii. Ciprian NIȚIȘOR este un bun cunoscător al culturilor și limbilor engleză, rusă, germană, franceză.

Extrag pentru dumneavoastră câteva jaloane din ceea ce puteți vizualiza, audia sau percepe din emisiunea atașată:

  • Despre Digitalizarea. A devenit o problemă? Neurologii din întreaga lume au demonstrat prin sute de studii cum funcționează creierul și procesul de învătare. Este un mod natural de viață să te joci, să te miști dar digitalizarea schimbă total copiii și părințiii, ea poate foarte simplu să ducă la o dependență. Sunt foarte mulți oameni care spun că la vârsta de 7 ani copii lor trebuie să utilizeze device-urile, pentru că îi vor ajuta în viață, dar dacă oricum vor avea de a face în viață și cu alcoolul, de ce nu ar fi bine să le dăm alcool copiilor de la aceeași vârstă de la care îi lăsăm uitați pe device-uri. Dacă folosești tehnologia strict când ai nevoie de ea este ceva util, dar dacă o folosești în timpul tău liber pentru a te izola este o problemă. Ceea ce digitalizarea nu poate face este să te lase să trăiești prin simțurile tale (auz, văz, miros, gust și atingere tactilă). În Germania foarte mulți profesori au renunțat să mai predea la catedre pentru că se confruntă cu violența în Școli. În Austria profesorii sunt mai degrabă asociați în anul 2019 ca fiind ”co-piloți” la un proces de digitalizare, care face ca o treime din școlari să rămână totuși analfabeți funcționali.
  • Despre oamenii care au putere de decizie. Ar trebui să se implice ei pentru a face învățarea mai ușoară? Dna. Sylvia Rotter a monitorizat multe generații de copii în ultimii 35 de ani ai vieții ei, pe care i-a urmărit din punct de vedere al impactului, al reacțiilor și al observației. Cele mai bune rezultate în educarea copiilor se obțin din combinația acestor factori, în care copii învață mai ușor prin simțurile lor, prin emoție, prin creativitatea, prin joc, prin cântec, prin ritm, unde de fapt nu fac niciun efort special legat de activarea acestor simțuri.
  • Cea mai solidă căsnicie este cea în care ”a învăța” și ”a te juca” merg împreună.
  • Cum să-i învățăm pe copii să se concentreze? Dacă o ușă este închisă, practic nu poate să treacă nimic prin ea. Copii nu pot învăța real dacă nu sunt concentrați. Ce ne interesează pe noi este să punem baza pentru ca acestă structură să se poată forma în creierul lor, să se poată concentra și să poată să învețe. Dacă există un zgomot de fundal, viața unui profesor la clasă nu mai este ușoară. Dacă trebuie să cânți un cântec trebuie să te concentrezi.
  • Despre educația prin muzică și ritm. Cei mai mulți copii iubesc să vorbească și fac acest lucru. Ei iubesc să se miște, pentru că muzica împreună cu melodia ne face sensibili la emoții, iar ritmul este foarte important pentru copii, ritmul este foarte important pentru a crea structura creierului.
  • Despre educația prin improvizație. Are două impacte esențiale, primul efect este că înveți să spui DA – și ai deja o atitudine pozitivă, iar al doilea lucru care-l învață copii prin improvizații este să găsească SOLUȚII.
  • Despre educația prin conștientizare. Genetic suntem făcuți să învățăm. Copii devin mai atenți cu ei înșiși, mai atenți cu ceilalți, sunt mai pregătiți să-și deschidă orizonturile pentru a vedea mai mult, dacă le place să vină acolo, să devină fascinați, captivați.
  • Cum recuperăm părinții care au uitat să mai spună povești copiilor? Uneori dacă mergi pe un munte și conștientizezi că ai luat-o pe un drum greșit este foarte greu atunci să o iei prin padure și să găsești cărarea cea bună. Trebuie să te întorci la bază. Dacă am sta împreună și ne-am spune unii altora povești viața ar fi mult mai simplă și plăcută. Mergeți la origini, amintiți-vă poveștile, începeți să cântați. Gândiți-vă de două ori la asta, vorbiți cu copii, puneți-le întrebări și jucați-vă jocuri cu ei. Tot ce presupune mișcarea mâinilor, a degetelor este foarte bun pentru creier.
  • Despre educația prin teatru, prin joc. Copii iubesc, adoră să se joace. Este cel mai dificil dar și cel mai magic mod unde nu este vorba numai despre copii care vor juca o piesă sau despre nevoia lor să-și învețe textele. Chiar dacă îl facem foarte simplu, copii care au o motivare scăzută, o concentrare scăzută, dar dintr-o dată când ei o să aibă niște costume (de teatru) pe ei, vor ști că audiența și că luminile care se aprind pur și simplu îi transformă și prin asta vor încerca să dea tot ce au mai bun în ei. Nu creem un sistem de staruri în cadrul teatrului, ci dorim să facem o muncă de echipă. Cred că asta trebuie să facem și noi și să dăm cei mai bun din noi, profesorii trebuie să inspire copiilor dragostea pentru educație, de aceea sunt atât de importanți, pentru că ei creează viitorul.

Ce a ieșit vineri 22/11/2019 în direct la TeleM Iași puteți viziona, critic, în selecția YouTube cu link-ul atașat https://youtu.be/uqxCi5L8gmU sub denumirea ”Educația prin JOACĂ | Modelul Teatrului Vienez pentru Copii” (52 min).

Pentru acces la întreaga arhivă, cu cele 33 de ediții, accesați link-ul http://telem.ro/lectia-de-business/ iar pentru comentarii și înscrieri pentru participare la emisiunea ”Lecția de bussines cu Dan Chirleșan” accesați adresele de e-mail: danchirlesan@yahoo.com, lectiadebusiness@telem.ro

shares