DRDP Iași – un secol de administrare a drumurilor Moldovei

Sharing is caring!

Potrivit decretului regal semnat în ianuarie 1919 de către Majestatea Sa, Regele Ferdinand I, fostele direcții județene de poduri și șosele au fost reorganizate în „direcțiuni de poduri și șosele”, pe scheletul cărora s-a constituit și actuala Direcție Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași:

„Ferdinand I,

Prin grația lui Dumnezeu și voința națională, Rege al României,

Pe baza art. 7 și 8 din Regulamentul asupra organizării și funcționărei direcțiunei generale de poduri și șosele,

Am decretat și decretăm:

Art. 1. Pe ziua de 15 Ianuarie 1919, direcțiile de poduri și șosele județene se grupează pe direcțiuni de poduri și șosele precum urmează:

… Direcțiunea IV, cu reședința la Iași, cuprinzând județele: Botoșani, Dorohoi, Iași, Suceava, Neamțu, Roman, Vaslui și Fălciu.

București, 17 ianuarie 1919” – extras din Decretul regal de reorganizare a direcțiilor de drumuri și șosele.

În anii următori, aceste structuri au suferit mai multe transformări de natură organizatorică. În 1973, Direcția Regională de Drumuri și Poduri își schimbă denumirea în Direcția Drumuri și Poduri, iar Secțiile de Drumuri și Poduri își schimbă denumirea în Secții de Întreținere, Reparații Drumuri și Siguranța Circulației. În decembrie 1990, după încetarea sistemului comunist, a fost înființată Regia Autonomă Administrația Națională a Drumurilor, iar Direcțiile de Drumuri și Poduri reprimesc denumirea de Direcții Regionale de Drumuri și Poduri, denumire valabilă și în prezent.

Actuala formă de administrare a drumurilor naționale a fost reglementată prin Ordonanța de Urgență nr. 55 din 14 septembrie 2016, privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – S.A. și înființarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere și a Companiei Naționale de Investiții Rutiere.

La momentul de față, DRDP Iași desfășoară activități de administrare a drumurilor naționale în opt județe, respectiv Bacău, Botoșani, Galați, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui și Vrancea, având în administrare 3.276,326 km de drumuri  naționale, din care:

– 3.102,89 km – drumuri naționale cu două benzi de circulație;

– 24,636  km – drumuri naționale cu trei benzi de circulație;

– 148,800 km – drumuri naționale cu patru benzi de circulație;

– 84,087 km      – drumuri naționale pietruite;

– 872 poduri, în lungime totală de 35.704,25 m;

– un tunel, în lungime de 46,4 m.

„Pentru noi, ca drumari ai Moldovei, putem spune că ultimul secol a fost unul al transformărilor. În calitate de continuatoare a Direcțiunii a IV-a de Drumuri și Poduri, înființată prin decret regal de Majestatea Sa Regele Ferdinand  I, DRDP Iași are o responsabilitate imensă în acest an centenar. În primul rând, ne propunem să ducem la bun sfârșit marile proiecte de infrastructură ale Moldovei – variante ocolitoare la profil de autostradă sau modernizări de drumuri naționale strategice. În al doilea rând, ne propunem recâștigarea și apărarea blazonului de administratori ai drumurilor naționale. Astfel, dacă ultimul secol a fost unul al transformărilor instituționale, Centenarul DRDP Iași ne dorim să fie unul al recâștigării încrederii românilor în breasla drumarilor. Iar acest lucru suntem conștienți că nu se poate face decât prin execuția unor lucrări de calitate și, mai ales, prin intervenții prompte pentru rezolvarea problemelor de infrastructură, pentru creșterea siguranței și a nivelului de confort pe drumurile naționale care străbat Moldova”, arată ing. Ovidiu Mugurel LAICU, directorul general regional al DRDP Iași.

shares