Doru Panescu: „Intrebare pentru domnul Daniel Breaz, despre necesitatea introducerii unor ore de instruire privind inițierea apelurilor de urgență 112!”

Sharing is caring!

Cazul „Caracal”, care a tulburat atât de mult societatea românească în ultima perioadă, a adus în atenția opiniei publice multe dintre neajunsurile existente în instituțiile responsabile de siguranța publică și de salvarea de vieți omenești. Mă refer, desigur, la structuri din Ministerul Administrației și Internelor, dar și la Serviciul de urgență 112.

Cazul a fost intens mediatizat și instituțiile abilitate au comunicat deja public rezultatele parțiale ale anchetei în curs. În același timp, au fost făcute publice și convorbiri dintre victimă și operatorii Serviciului 112, fapt ce a scos la iveală grave deficiențe de comunicare și lipsă de empatie față de victimă a unora dintre acești operatori. În replică, s-a invocat numărul mare de apeluri false la 112, apeluri inițiate iresponsabil, din cauza cărora sunt mobilizate resurse umane și materiale în locuri în care nu există niciun potenţial pericol, în loc să se intervină acolo unde se înregistrează cu adevărat urgențe. Autoritățile în drept au instituit deja măsuri și lucrurile trebuie să se schimbe din acest punct de vedere.

Însă rămâne o altă problemă, nu în totalitate rezolvată – aceea a responsabilizării cetățenilor de a suna la 112 numai în cazuri de urgență reală, de pericol iminent. Iar această responsabilizare ar trebui să înceapă, în opinia mea, chiar de pe băncile școlii. Mai ales că, potrivit statisticilor, multe dintre aceste apeluri false sunt inițiate de minori. În acest context, vă rog, domnule ministru, să-mi oferiți răspunsuri lămuritoare la următoarele întrebări:

  1. Există, în planurile de învățământ, din ciclul gimnazial, dar și din cel liceal, anumite discipline (obligatorii sau opționale) în cadrul cărora copiii să fie instruiți să apeleze în mod corect și responsabil sistemul de urgențe 112?
  2. Cunosc elevii din școlile românești cum trebuie să se desfășoare, din punct de vedere tehnic, procedural, o convorbire cu un operator 112, în situații critice (ce detalii ar trebui să ofere operatorilor, cum să se localizeze, ce cuvinte cheie ar trebui să folosească, etc.)?

Am solicitat răspuns scris și îl voi face public de îndată ce îmi va fi comunicat.

shares