Doru Panescu: „Infrastructura feroviara, o urgenta nationala!”

Sharing is caring!

Vă aduc în atenție o problemă care trenează de trei decenii și care niciodată nu și-a găsit pe deplin rezolvare – problema infrastructurii feroviare din România. Așa cum știm cu toții, transportul feroviar este vital pentru economia fiecărei țări. Din păcate, guvernele care s-au succedat din 1989 încoace nu au reușit să găsească soluții coerente pentru mentenanța, redresarea și dezvoltarea acestui sector vital al transporturilor. Așa a fost posibil ca în anul 2019 să facem șapte ore de la Iași la București cu trenul sau 17 ore de la Iași la Timișoara. Așa a fost posibil ca multe din trenuri și locomotive să rămână învechite, așa a fost posibil ca rutele de cale ferată să nu fie modernizate. Din cauza nevoilor ridicate de transport rapid s-a dezvoltat haotic transportul rutier, dar și acesta cu multe consecințe negative, în lipsa unei rețele de drumuri și autostrăzi, care să poată susține cererea de transport existentă. Statisticile arată că ne situăm pe primul loc în Europa la numărul accidentele rutiere, cu 95 de decedați la 1.000.000 de locuitori, față de 51 de victime, cât este media europeană.

Revenind însă la transportul feroviar, cele mai recente date publicate de Direcția Generală pentru Transport a Comisiei Europene arată un fapt care ar trebui să ne pună pe gânduri pe toți. România ocupă locul 26 din 28, în Uniunea Europeană, la sistemul de transport  feroviar, dar locul 26 pentru că Cipru și Malta nu au căi ferate. Cu alte cuvinte ne situăm pe ultimul loc în UE la transportul pe calea ferată.

Mai mult decât atât, din evidențele Clubului Feroviar din România reiese că țara noastră nu a electrificat niciun kilometru de cale ferată în ultimii 30 de ani și că ritmul de modernizare a unor segmente este foarte lent.

Însă cele mai îngrijorătoare cifre vin chiar de la Ministerul Transporturilor, dintr-un raport realizat anul acesta. Potrivit acestui document, 65% dintre liniile de cale ferată și poduri pot ceda în condiții reale de trafic, iar viața călătorilor este pusă în pericol. Mai mult, nivelul de depășire a termenelor de reparații este de peste 60% pentru majoritatea elementelor de infrastructură, iar în unele cazuri acesta trece chiar și de 85%. Procentul de linie degradată este de 72,4%, din 13.860 de kilometri de linie ferată, 8.908 kilometri nu mai oferă siguranță pentru circulație, din 4.739 de poduri, 3.115 sunt degradate, iar din 12.674 de podețe , 9.200 sunt distruse. În ceea ce privește terasamentele, tunelurile, rețelele de contact, transformatoarele, liniile electrice de contact, acestea sunt degradate în proporție de peste 85%; la fel și instalațiile de semnalizare de pe trasee sau din stații.

Cauza invocată de ministerul de resort este subfinanțarea cronică a sistemului feroviar, fondurile alocate în mod curent putând să acopere costurile cu mentenanța și resursa umană.

Stimați colegi, trăim într-o epocă în care transportul rapid nu mai este parte a unui proiect de viitor, ci o urgență a prezentului. Avem nevoie de drumuri expres, de autostrăzi, dar în egală măsură avem nevoie de un transport feroviar de bună calitate, care să degreveze șoselele și să preia o parte din sarcina de transport de pe infrastructura rutieră, astfel încât să nu mai fie puse atâtea vieți în pericol. Avem datoria, atât noi, ca for legislativ, cât și guvernul, ca factor de decizie, să lucrăm împreună pentru a pune la punct un plan coerent de finanțare a sectorului feroviar, pentru a putea salva ce încă se mai poate din calea ferată și pentru a nu permite deteriorarea în ritm accelerat a situației existente, în anii ce vin.

shares