Concluzie amară pentru Moldova. Autostrada, sabotată de Guvern

Asociatiile partnere “Moldova vrea autostrada” si “Impreuna pentru A8” s-au deplasat la Bruxelles pentru a cere sprijinul Comisiei Europene si Parlamentului European. Dupa intalnirile
din prima zi, romanii au ramas cu un gust amar. Romania poate accesa fonduri europene pana in 2020 dar nimeni nu solicita acest lucru. Reprezentantii celor doua asociatii sunt siguri ca Bucurestiul nu doreste aceasta finantare.

Mesajul disperat al celor din Moldova a ajuns si in Parlamentul European. Delegatii celor doua asociatii care se lupta pentru autostrada au avut intalniri cu europarlamentarii romani dar si cu presedintele Comisiei de Transporturi din Parlamentul European. Romania poate accesa fonduri europene pentru austostrada A8 pana in 2020. Comisia Europeana finanteaza inclusive studiile de fezabilitate, cu un procent de 85 la suta din valoare. Pentru acest lucru, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere impreuna cu Ministerul Transporturilor trebuie sa completeze o cerere de finantare a pentru studiile de fezabilitate. Comisarul european pentru Politica Regionala, Corina Cretu a precizat ca desi Romania are la dispozitie miliarde de euro pentru finantarea infrastructurii rutiere, au fost depuse la Bruxelles doar 4 proiecte de finantare, ultimul fiind aprobat in urma cu 3 zile, autostrada Targu Mures – Campia Turzii. Cat despre Moldova, Catalin Urtoi, reprezentant al Asociatiei “Impreuna pentru A8”, considera ca sabotajul de la Bucuresti este evident:

„CNAIR impreuna cu Ministerul Transporturilor trebuie sa completeze o cerere de finantare pentru studiile de fezabilitate. Fara aceste studii nu se poate trece la etapa constructiei acestei autostrazi, tot cu fonduri europene din exercitiul financiar 2021- 2027! Daca aceasta cerere nu se completeaza si nu se depune in urmatoarele luni, tinand cont de perioada de implementare de aproximativ doi ani si jumatate, Romania si in special regiunea Moldova va pierde finantarea europeana pentru proiectul A8…Europa ne roaga sa luam banii. Este foarte clar ca Bucurestiul nu doreste aceasta finantare, in conditiile in care la Bruxelles sunt bani si Romania nu face nimic in acest sens!”, a declarat Catalin Urtoi – reprezentant „Impreuna pentru A8”.

Luna trecuta, Guvernul a repus autostrada Ungheni – Iasi – Targu Neamt pe lista proiectelor strategice dar a renuntat la banii europeni pentru un parteneriat public – privat. Gestul pare inexplicabil insa intareste convingerea moldovenilor ca autostrada este boicotata de catre Bucuresti si dupa declaratia Ministrului Transportului, Lucian Sova. Acesta a spus in urma cu o saptamana in Comisia de Transporturi din Camera Deputatilor ca atunci cand vom avea autostrazi, vom avea salarii mari iar multinationalele vor pleca spre zone fara autostrazi, unde salariile sunt mici.