Autostrada din care se taie kilometri

Sharing is caring!

Asociația Moldova Vrea Autostradă trage un semnal de alarmă asupra unor noi aspecte care pun în pericol realizarea Autostrăzii Ungheni – Iași – Târgu Mureș și care riscă să scape atenției opiniei publice. Este vorba despre o serie de decizii, care au făcut ca în prezent să discutăm tot mai des despre tronsoane Tg. Neamț-Ditrău sau Ditrău-Tg. Mureș sau obiective locale de tipul podului de la Ungheni și tot mai puțin despre Autostrada Ungheni-Iași-Tg. Mureș (311 km).

Pentru a înțelege mai bine cum s-a ajuns în această situație, este necesar să facem un scurt istoric al Autostrăzii A8.

  • La jumătatea anului 2018, prin H.G. 357/2018, sectorul Ungheni-Iași-Tg. Neamț (100 km) a fost inclus în lista de “proiecte strategice de investiții care urmează a fi pregătite și atribuite în parteneriat public-privat de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză”. A fost o decizie pripită și iresponsabilă a Guvernului României – fără a consulta CNAIR și Ministerul Transporturilor – instituții (teoretic!) profesioniste, tehnice și responsabile – darămite asociațiile civice care militează constructiv pentru construirea de autostrăzi în Moldova.

 

  • În perioada iulie 2018-decembrie 2018 s-a „confecționat” și un studiu de fundamentare care a mai „tăiat” 32 de kilometri din cei 100 km conform legii, sectoarele Ungheni-Iași-Lețcani și Cristești-Tg. Neamț nefiind administrate de un organism public.

 

  • În aceeași perioadă a apărut și Legea 291/2018, o lege cu caracter special care vine să arate „negru pe alb” faptul că TOATĂ autostrada se află în administrarea Ministerului Transporturilor. În cadrul acestei legi la articolul 3 se specifică fără tăgadă următoarele: „Ministerul Transporturilor este ministerul responsabil pentru coordonarea realizării obiectivului de investiții Autostrada Unirii”.Trebuie analizat care este raportul de subordonare sau dacă nu avem de a face cu un conflict eminamente juridic între o Hotărâre de Guvern și o Lege.

 

  • Această confuzie a continuat și în anul 2019 iar la finele lunii ianuarie, odată cu proiecția de buget de la Ministerul Finanțelor, se observă că lucrurile au degenerat. Se discută despre „pod Ungheni” sau “Ditrău-Tg. Mureș” însă se pierde din imagine faptul că nu mai discutăm de autostrada A8 (conform MPGT) sau de Autostrada Unirii (conform legii 291/2018).

 

În acest context, Asociația „Moldova vrea Autostradă” crede că s-a acceptat tacit și se dorește a se întipări în mentalul colectiv faptul că noi, moldovenii, trebuie să ne obișnuim cu ideea că sectorul Lețcani-Cristești (conform studiului de fundamentare) sau Ungheni-Iași-Tg. Neamț (conform HG 357/2018) trebuie realizat în regim public-privat (PPP), iar MT/CNAIR nu mai are nicio pârghie pentru a-l administra!

Nimic mai FALS, plin de LAȘITATE și LIPSIT de RESPONSABILITATE! Autostrada A8/Ungheni-Iași – Tg. Mureș are 311 km și nu 68 km sau 100 km! Prin urmare, Asociația Civică Moldova Vrea Autostradă face următoarele precizări și recomandări instituțiilor publice:

  • H.G. 357/2018 trebuie să se abroge sau să se coreleze/subordoneze cu Legea 291/2018
  • Tronsonul Lețcani-Cristești să treacă în administrarea de jure și de facto a Ministerului de Resort, respectiv Ministerul Transporturilor
  • Să se respecte Legea 291/2018
  • Să se aplice Legea 291/2018

Orice alte demersuri din partea CNSP/MT/CNAIR considerăm că nu își au rostul! Nicio altă acțiune nu poate susține dezvoltarea proiectului autostrăzii A8! Orice alt demers sau întârziere inutilă sunt „ingrediente” care conduc către îngroparea acestui proiect de investiții vital pentru Moldova!

Misiunea asociației independente și apolitice Moldova Vrea Autostradă este de genera un curent de opinie favorabil, de a determina și capacita autoritățile statului român și clasa politică pentru a dezvolta un sistem de autostrăzi în regiunea istorică Moldova prin activități de monitorizare, analiză, advocacy și proiecte de comunicare.

 

shares