Autostrada Bacău-Braşov, mult mai puţin eficientă decât Iaşi-Târgu Mureş

Sharing is caring!

Propunerile de construcţie autostrăzi în zona Moldovei, Iaşi-Târgu Mureş (A8) şi Bacău-Braşov (A13) au stârnit controverse aprinse. Care va asigura un transport mai rapid către ţările din Europei Centrale? Care va costa mai puţin? Care se poate construi mai uşor? Sunt doar câteva dintre întrebările care stau pe buzele tuturor.

Un studiu realizat recent arată că  A8 va asigura un transport mai rapid faţă de A13 pentru toate judeţele din zona de Nord Est. A13 va ameliora traficul doar pentru zona din Oneşti-Oituz şi mai puţin, în mod paradoxal, pentru municipiul Bacău. “Eficienţa unei noi relaţii, aşa cum ar fi autostrada transcarpatică ce ar lega Moldova de Europa centrală, constă în capacitatea acesteia de a ameliora semnificativ accesibilitatea.  Iata un exerciţiu, deopotrivă statistic şi cartografic realizat de colegii Mihail Eva şi Diana Giurgiu, ce vizează două dintre relaţiile propuse (A8 – cea prin Tg. Mureş şi A13 – cea prin Braşov). Evoluţia cromaticii (tonurile de verde – accesibilitate ceva mai mare, dar doar în contextul regional, iar galbenul şi portocaliul – accesibilitate redusă şi foarte redusă) de la prima hartă – situaţia actuală -, spre cele doua scenarii din partea de jos a imaginii, relevă ameliorarea semnificativă a accesibilităţii rutiere în cazul în care A8 (Iaşi – Tg. Mureş) ar fi geometria aleasă pentru a stăpunge Carpaţii. În cazul în care se opteaza pentru A13 (Braşov-Bacău), chiar dacă viteza de deplasare se va imbunătăţi, ameliorarea accesibilităţii va fi modestă pentru că relaţiile spre punctele de trecere a frontierei cu Ungaria vor urma trasee a căror sinuozitate creşte!

Din perspectiva evoluţiei accesibilităţii, judeţele Suceava, Botoşani şi Iaşi nu vor avea un caştig semnificativ. Ilar e faptul că şi pentru judeţul Bacău geometria A8 e cel putin la fel de eficientă ca a autostrazii A13. A7 nu e introdusă în ecuaţie! Doar zona Oneşti-Oituz va avea o ameliorare semnificativa a accesibilităţii pe traseul A13. Dacă ar fi să trag o concluzie vis-a-vis de cele două scenarii, nu cred că aş greşi dacă aş afirma ca A8 va avea o importanta cel puţin regională, iar A13, una mai degrabă locală, de primenire a accesibilităţii cătorva comune şi oraşe din judeţul Bacău. Hărţile sunt parte a cercetării realizate de echipa MDM în vederea elaborării #Raportului asupra stării demografice şi economice a Moldovei.”, susţine pe contul său de Facebook, George Ţurcănaşu, profesor în cadrul Universităţii “Al. I. Cuza” Iaşi.

Sursa: Ziarul de Iasi

shares