103 ani de la accidentul feroviar Ciurea

Sharing is caring!

Astazi s-au comemorat 103 de la cea mai mare catastrofa feroviara din istoria Romaniei.

Conform mai multor relatari realizate de Historia, trenul a plecat din Galaţi cu destinaţia Iaşi, vineri, 30 decembrie 1916, cu o întârziere de câteva ore, pentru că gara fusese bombardată de aeroplanele german, iar locomotiva sa, atinsă de bombe, a trebuit înlocuită.

Alături de români, în tren călătoreau ofiţeri şi soldaţi ruşi, dar şi membri ai misiunii militare franceze. Foarte curând, trenul a devenit supraaglomerat. În gările de pe traseu se pare că s-au mai adăugat vagoane, trenul staţionând ore în şir pentru ca alte sute de călători să-şi facă loc.

Trenul a staţionat toată noaptea la Bârlad pentru că zăpada căzută din abundenţă a blocat calea ferată şi nu s-a mai putut circula, în ciuda eforturilor soldaţilor şi feroviarilor de a debloca linia. A doua zi, pe 12 ianuarie, convoiul a plecat spre Iaşi, cei 120 de km fiind parcurşi pe toată durata zilei, ajungând în apropierea destinaţiei în preajma orei unu noaptea, când s-a produs şi accidentul.

După ultima staţionare, la Bârnova, trenul a intrat pe panta de coborâre de la staţia Ciurea, aflată la doar câţiva kilometri de Iaşi. Când mecanicii şi ceilalţi membri ai echipajului au încercat să reducă viteza, au realizat că frânele, deşi fuseseră verificate la staţia anterioară şi erau în regulă, nu au mai putut fi acţionate.

Urmarea a fost deraierea acestuia şi ciocnirea cu o locomotivă aflată în staţionare pe o altă linie. Acul vitezometrului locomotivei a fost găsit blocat la 95 km. Peste 1000 oameni au murit iar victimele au fost înmormântate în gropi comune, pe câmpul din spatele gării Ciurea.

shares